Fiat 500e 3+1


Efter Fiat koncernen blev lagt ind under Stellantis, hvor vi også finder DS Automobiles, Peugeot, Opel, Citroën, Jeep og mange flere, er der sat fut under kedlerne og kampen om den grønne omstilling. Og da Fiat gerne vil være kendt for deres små by-venlige biler, var det oplagt at tage bestselleren over dem alle, Fiat 500, og gøre den elektrisk. Ja, man har ikke bare gjort den elektrisk, man har skabt en helt ny Fiat 500, der i den grad skille sig ud fra standardmodellen.

Fiat 500e
Det eneste der gør standard 500’eren og 500e til søskende er navnet og de visuelle lighedstegn. 500e er nemlig skabt som en elbil, og den er samtidig større og derved mere rummelig end det er tilfældet med standardbilen. Samtidig skiller det nye design sig ud fra tidligere tiders 500-modeller – ja faktisk er det nuværende design langt mere tro mod originalen end tidligere. Bl.a. er de nye blinklys inspireret af det enkle design på originalen fra 1957 – og sjældent kan man sige dette om noget så simpelt som et blinklys – men hold op de ser godt ud! Det samme må siges om de helt unikke tofarvede 17” alufælge, der pryder vores rose gold farvede testbil. De ligner noget, der burde sidde på en Bugatti.

3+1
Men det er ikke bare de små detaljer, der gør 500e anderledes. Fiat har nemlig valgt at lave en 3+1 version af bilen, hvor du får en bagdør og derved lettere adgang til bagsædet. Og ja, der står bagdør (ental, red.). Døren er placeret i højre side og kan kun åbnes, når højre fordør også er åben – et designtræk vi også så på Mini Clubman, da den i sin tid så dagens lys. Det sjove er dog, at Mini er gået væk fra den tredje dør, fordi det i praksis ikke var særlig praktisk sammenlignet med en konventionel dør. I Fiat 500 er det selvfølgelig rart, at du som bruger får lettere adgang til bagsædet, da det var lidt af en øvelse for specielt voksne at komme derom. Hvis den lettere adgang vægter højere end det upraktiske i at fordøren skal åbnes før du kan bruge bagdøren, så er detaljen smart.

Pladsmæssigt er 500e også større end standardbilen og det mærkes specielt i bredden. Du føler dig ikke længere klemt. Samtidig er sæderne placeret lavere, hvilket er et problem i den almindelige version, da det føles som om man sidder helt oppe i taget.

Det der med rækkevidden
Selvom 500e er større end normalen, er den ikke større end at bilens batteri selvfølgelig ikke kan være blandt de største. Fiat 500e er udstyret med et 42 kWh stort batteri, der er koblet til en 118 hk stærk elmotor med et drejningsmoment på 220 Nm. De 118 hk passer glimrende til bilens størrelse og gør den ganske kvik. Sprintdisciplinen fra 0-100 km/t er overstået på 9 sekunder, og ganske interessant så er 0-50 km/t overstået på 3,1 sekunder. Det er pænt hurtigt mellem storbyens lyskryds.

Fiat 500e vejer næsten 1,4 tons, hvilket er noget mere end en traditionel 500 med brændstofmotor. Men på trods af vægten, så kører den faktisk godt, hvilket ikke just er tilfældet med dens søsterbil. Ved bykørsel ligger den fast og stabilt og tager sving på bedste vis. Ved lande- og motorvejskørsel bliver den en smule mere livlig og styretøjet lidt mere ”svævende”. Men, den er aldrig ubehagelig på nogen måde.

Fiat 500e kan lade med op til 85 kW. Det betyder i teorien, at du kan smide cirka 50 km ekstra rækkevidde på batteriet ved 5 minutters opladning. Fiat oplyser at 500e har en officiel rækkevidde på 320 km (WLTP) ved blandet kørsel og hele 455 km ved ren bykørsel. Men men men… har du motorvej på din rute fra forstæderne og ind til byen, så er sagen en helt anden. Så skal du være meget heldig, hvis du kan klemme 200 km ud af et 100 % opladet batteri. Vi testede netop denne type kørsel og de sidste cirka 30 km bliver nærmest sveddryppende, da bilen langsomt begynder at lukke ned for forskellige elementer og fortæller dig at nu skal du finde en ladestander hurtigst muligt. Samtidig har Fiat været så venlige at bilens batterisymbol blinker febrilsk, hvilket bare gøre det hele mere ”spændende”. Fiat 500e er absolut ikke en bil, der kan bruges til pendling, hvis altså det forgår på motorvejen – der er dens rækkevidde simpelthen for ringe. Men, det er så hellere ikke det bilen er skabt til. Fiat skjuler på ingen måde, at 500e er skabt til bykørsel. Det står flere steder i deres brochure. Og ved bykørsel er det en helt anden sag. Her virker 500e nærmest utømmelig og 400 km kan godt klares ved 100 % opladning. Så hav dette i tankerne, hvis du overvejer 500e.

Samlet set
Jeg kan rigtig godt lide Fiat 500e. Det er en meget bedre bil end standardmodellen med brændstofmotor. Ja, faktisk opfører den sig og ser ud som den egentlig burde fra start. Kabinen er et behageligt sted at være og avanceret teknik har den i overflod. Den er kvik uden at være en racer og den tredje dør i 3+1 versionen giver dig lettere mulighed for at montere et barnesæde på bagsædet eller få læsset teenagere eller voksne ind.

Bilen er på ingen måde skabt til andet end bykørsel og der findes absolut bedre pendlerbiler. Men ønsker du et fedt design, der i den grad er tro mod originalen, samtidig med at du har masser af rækkevidde til ren bykørsel, så skal du i den grad overveje 500e.

500e 3+1 fås i to versioner, nemlig Icon og La Prima. Prisen er henholdsvis 254.990 kroner og 282.990 kroner. Den årlige ejerafgift er 660 kroner. Umiddelbart virker topmodellen La Prima som bedste køb, da mængden af ekstraudstyr er ekstrem på denne version.