Land Rover Discovery Sport P300e


Salget af plug-in-hybrid bilmodeller eksploderede i 2021, hvilket tydeligt viser, at forbrugerne har accepteret de semi-elektriske biler som en overgang til ren elektrisk drift. I Danmark er den lavere afgift på denne type biler i 2021 naturligvis også medvirkende til, at salget er så voldsomt. Hvorvidt afgiftsstigningen her i 2022 får indflydelse på populariteten må tiden vise. Imens fortsætter bilproducenterne produktionen på fuld tryk – og det gælder alle, også Land Rover. Vi tager et kig på Land Rover Discovery Sport P300e, der netop er udstyret med en plug-in-hybrid drivlinje.

Bilen
Discovery Sport PHEV er som standard udstyret med firehjulstræk, der er koblet til en benzinmotor på 1,5 liter med 200 hk og en elmotor med 109 hk. Det giver en samlet ydelse på hele 309 hk og et maksimalt drejningsmoment på 540 Nm, hvilket er rigeligt for den ellers 2,2 tons tunge bil. 0-100 km/t er overstået på blot 6,6 sekunder og topfarten er 209 km/t. Men, det er kun med strøm på batteriet, at Discovery Sport er hurtig, hvilket er ganske logisk, når man fjerne mere end 100 hk i den samlede ydelse. Uden strøm er Discovery Sport dog yderst behagelig og den lille 1,5 liters motor virker ikke anstrengt på nogen måde. Lydkulissen kunne man dog godt have leget lidt mere med, så man fik en mere inspirerende lyd.

I Discovery Sport PHEV har du også mulighed for at køre på ren el. Ifølge Land Rover kan du køre 55 km på ren el – et tal der virker yderst realistisk, da vi formåede at køre 43 km i frostvejr. Så under optimale forhold skulle de 55 km være muligt. På ren el gør Discovery Sport det umådeligt godt. Den er tyst og glider roligt gennem trafikken. Selv accelerationen virker tilpas – så pendler du frem og tilbage på arbejde og kan holde dig indenfor den oplyste rækkevidde, er bilen et glimrende rent elektrisk køretøj. Sammenlignet med de seneste udgaver af en oplagt konkurrent som f.eks. Volvo XC60 plug-in-hybrid, er man dog en smule bagefter på rækkevidden, da Volvoen kommer op på 78 km i elektrisk rækkevidde. Men andre konkurrenter ligger på samme niveau som Discovery Sport – her kan nævnes Audi Q5 (62 km), Mercedes-Benz GLC (45 km) og BMW X3 (49km). Mon ikke vi ser en opgradering af batteripakken indenfor en overskuelig fremtid.

Sammenlignet med den almindelige Discovery Sport, har PHEV-udgaven 10 liter mindre benzintank. En naturlig designændring for at give plads til batteriet.

Pivi
Udover plug-in-hybrid delen er det værd at kigge nærmere på Pivi, Land Rovers infotainment system. Systemet er udstyret med sit eget batteri og dataplan, hvilket gør det muligt at bruge systemet med det samme – der er ingen ventetid. Pivi opdateres ”over the air” via bilens dataforbindelse, som er uden omkostninger for brugeren. Systemet opdaterer kort, app’s og bilens funktioner. Du har mulighed for at vælge imellem Pivi og Pivi Pro.

Teknisk upgrade
Samlet set har den seneste generation af Discovery Sport gennemgået et teknisk kvantespring, både når det gælder motorteknologi, sikkerhedssystemer og infotainment. Om der er tale om ClearSight bakspejlet (kamerabaseret bakspejl, red.), det avancerede luftfilter i kabinen eller de mange funktioner i Pivi, så sidder man som bruger og har på fornemmelsen, at det bare fungerer. Det hele virker gennemtænkt og solidt. Samtidig er det let at bruge i hverdagen – og det er vel egentlig det, der er det vigtigste.

Samlet set
Discovery Sport er en glimrende familie SUV, der uden problemer tager chauffør og passagerer væk fra hovedvejen og ud på opdagelse i terrænet. Den gør det på fornemste vis og med en ordentlig spand teknisk udstyr i bagagen. Køreegenskaberne er imponerende gode og Discovery Sport ligger solidt plantet på vejen, uden at føles som en 2,2 tons tung SUV. Med fuldt opladt batteri er den imponerende kvik – den mangler dog samme ”kvikhed” på ren benzin men bliver aldrig langsom eller kedelig.

Rent designmæssigt er der også sket forbedringer og specielt forfra og i profil står Discovery Sport skarpt. Bagenden virker en smule tungere, hvilket hænger sammen med de (i mine øjne, red.) noget mere massive og ikke helt designmæssigt up-to-date baglygter. Her kunne man godt have matchet den smukke og sporty front.

Prismæssigt starter Discovery Sport ved 644.900 kroner for en Sport SE. Vælger du R-Dynamic S er startprisen 659.900 kroner. Det er vel og mærke for P300e – altså den plug-in variant, som vi netop har testet. Discovery Sport fås også med 163 hk og 204 hk dieselmotorer, samt 200 hk, 249 hk og 290 hk benzinmotorer. Her ligger priserne fra 784.900 kroner til 1.026.900 kroner.