Hyundai Ioniq 5 Long Range


At få titlen Årets Bil i Danmark betyder rigtig meget. Her er tale om en pris, der uddeles i et land, der ikke selv er bilproducerende, men som har stolte traditioner indenfor motorsport og teknik. Der er altså tale om en pris, der uddeles udelukkende pga. bilen. Seneste vinder er Hyundai Ioniq 5 – og den tager vi da lige et ekstra kig på nu.

Lad os bare slå fast med det samme, at Ioniq 5 er en elbil. Den fås i skrivende stund i tre forskellige varianter, en standard range (170 hk/384 km), en long range (229 hk/481 km) og en long range performance (325 hk/454 km). Derudover fås tre udstyrsvarianter, Essential, Advanced og Ultimate. Vi tester Ioniq 5 Long Range Advanced.

Første gang man ser Ioniq 5 tænker man enten ”wow” eller ”what the ****!”. Bilens design skiller sig i den grad ud og minder langt mere om en prototype end en produktionsklar bil. Det er super fedt og jeg hørte ikke en eneste negativ kommentar omkring udseendet under hele testforløbet. Faktisk er det utroligt, hvad der er sket med netop Hyundai på den front over det sidste års tid. Bliv endelig ved!

Long Range
Med 229 hk er Ioniq 5 ganske hurtig. Du bliver dog aldrig presset tilbage i sædet pga. den voldsomme acceleration – heller ikke i Sport-mode. Du bliver derimod båret frem i stilhed og når de 100 km/t på 7,4 sekunder. Vælger du Performance modellen ryger accelerationstiden ned på 5,2 sekunder. Senere kommer en N-model, der ifølge rygterne skulle nå under 4 sekunder.

Ved fuld eller næsten fuld acceleration kan Ioniq 5 godt føles en smule svævende i styretøjet. Hermed menes, at der nok er lagt mere vægt på komfort end sport, da man hos Hyundai har diskuteret, hvilket publikum man henvender sig mest til. Det tager dog ikke lang tid at vænne sig til.

I Long Range versionen lover Hyundai 481 km rækkevidde – bestiller du en bil nu med levering sidst på året/starten af 2023, vil rækkevidden dog være øget til 507 km. Vores testbil var med det nuværende setup og de 481 km. Et tal vi må være ærlige og sige, at vi aldrig kom i nærheden af, bl.a. på grund af det kolde vejr. Ved 100 % opladning kunne vi klemme rækkeviddemåleren op på 332 km. Ved kørsel i kombineret Eco og Normal-mode, nåede vi 287 km inden vi holdt i indkørslen med 5 km tilbage på tælleren. Når temperaturen til sommer rammer plus 20 grader, vil rækkevidden øges betydeligt. Det er dog vigtigt at have ovenstående i tankerne inden man vælger en elbil.

Ioniq 5 er dog udstyret med lunhurtig 800 V ladestruktur, der giver dig 10-80 % strøm på blot 18 minutter, hvis du altså kan finde en 350 kW lader. Ved den mere almindelige 50 kW ladestander skal du holde en lille times tid, for at opnå 10-80 % opladning.

Ioniq 5 er sammen med søterbilen Kia EV6 og Porsche Taycan nogle af de få, der tilbyder den 800 V ladestruktur. Det er i den grad en fremtidssikring og et godt signal at sende fra Hyundais side. Noget andet der sender et positivt signal er garantien på bilen. Hyundai giver 5 års garanti uden kilometerbegrænsning og hele 8 års garanti (maks 160.000 km) på batteriet.

Kabinen
I kabinen vil du i den grad blive overrasket over pladsforholdene. Ioniq 5 er en imponerende rummelig bil – der er oceaner af plads både ved for- og bagsæder. Sæderne er samtidig yderst behagelige, hvilket gør længere ture eller ventetiden ved ladestanderen mere behagelige. Vores testbil blev leveret med den lyse kabine, hvilket giver lidt af en farvelade oplevelse. Årsagen er simpelthen, at man har valgt et instrumentpanel med så mange forskellige materialer, at det ”næsten” er forvirrende. Det er dog ikke så slemt, hvis du vælger den sorte kabine. Apropos materialer, så er Hyundai også langt fremme her. Alt føles lækkert, behageligt og velsamlet.

De store skærme i kabinen leverer grafik i høj opløsningen og det er samtidig nemt at tilpasset layoutet efter ens egne præferencer. Systemet er nemt at betjene og specielt navigationsdelen er yderst vellykket. Også den fuldt selvkørende funktion virker glimrende – desværre er tiden uden hænderne på rattet så lav, at funktionen nærmere bliver irriterende end praktisk – forstået på den måde, at hvis du alligevel skal have hænderne på rattet under automon kørsel, så kan du lige så godt styre selv. Det er dog nemt at slå fra og det adaptive cruise control fungerer perfekt.

Mangler
Nu har jeg rost Ioniq 5 for sit design, kvalitet og teknik. Derfor vil jeg også tillade mig at hive lidt minusser frem. Jeg har selvfølgelig været inde på farveforvirringen i kabinen – men det er jo en smagssag. Den lidt bløde styring er også et spørgsmål præference og de manglende kilometer i rækkevidde er noget de fleste elbiler lider under i vinterhalvåret. Næh, det ene punkt, der irriterede mig allermest under testen var den manglende bagrudevisker. Bagruden på Ioniq 5 er rigtig stor, men det er ikke muligt at få bilen med bagrudevisker – og da ruden har en hældning, hvor den bare suger alle sprøjt til sig, så kan du vaske bagruden flere gange dagligt på denne tid af året. Det er irriterende i praksis og rent sikkerhedsmæssigt. Rygtet lyder at Ioniq 5 kommer med kamerabaseret bagspejl, hvilket jo vil hjælpe på problemet. Men en simpel visker ville gøre underværker.

Samlet set
Jeg nåede at blive rigtig glad for Hyundai Ioniq 5. Personligt er jeg mere til lidt strammere styretøj – men jeg vænnede mig nu ret hurtigt til den lidt blødere model. Jeg er vild med designet, pladsen og teknikken. Men savner en bedre udnyttelse af rækkevidden og så den pokkers bagrudevisker.

At være blandt de bedste til Årets Bil i Danmark var en selvfølge for Ioniq 5. At vinde titlen er ganske fortjent, når vi kigger på den samlede oplevelse.

Ioniq 5 fås fra 329.995 kroner for Essential med 170 hk. Vælger du den Advanced med 229 hk, som vi lige har testet, så ender prisen på 389.995 kroner. Den nuværende topmodel hedder Long Range Performance Ultimate – her er prisen 439.995 kroner. Det er i mine øjne yderst attraktive priser. Desværre lider Hyundai under de samme betingelser for levering, som stort set alle andre bilmærker. Derfor er der 8-14 måneders leveringstid på en ny Ioniq 5.