Jeep Wrangler 4xe Rubicon


Så bliver det næsten ikke mere amerikansk! Jeep Wrangler er topmodel i Jeeps modelrække i Danmark. Den enorme model skiller sig i den grad ud fra sine søskende rent designmæssigt, men har naturligvis de klassiske Jeep designtræk – ja jeg fristes til at sige, at det er Wrangler, der har de originale træk og de mindre modeller, der har holdt fast i den klassiske grill, logo etc.

Wrangler er en ægte off roader – uden sammenligning. Den er skabt til at køre i terræn, hvilket dens udseende på ingen måde lægger skjul på. Der er intet urbant over bilens design, med mindre du smider taget og triller rundt i Miami, hvilket faktisk ville passe glimrende til den skriggule Hellayella farve, som vores testbil blev leveret i. Farven klæder i den grad bilen og de smarte 4xe og Rubicon decor klistermærker giver bilen karakter og et mere barsk udseende – og 4xe er ikke bare et smart klistermærke, som designerne hos Jeep har smækket på, det er også en fortælling om, at denne Jeep Wrangler ikke bare er en almindelig Jeep, det er en Jeep med plug-in-hybrid drivlinje.

Normalt vil en Wrangler Rubicon i USA være udstyret med en ekstrem 6,4 liters HEMI V8-motor med 470 hk og tilbagelægge en 1/4 mile på cirka 13 sekunder. Men sådan er det slet ikke med PHEV versionen. Her er tale om en 2,0 liters turbo benzinmotor og en elektrisk motor, kombineret med et 17,3 kWh batteri. Den samlede ydelse er hele 380 hk, hvilket sender den store bil forbi de 100 km/t på blot 6,4 sekunder. Det kræver dog, at der er strøm på batteriet. Men acceleration i Wrangler 4xe er dog ganske underholdende, specielt fordi bilen ikke har nogle særligt imponerende køreegenskaber. Du mærker med det samme, at den er skabt til terrænkørsel eller slow cruise. Det meget løse styretøj har ikke meget respons – men det er en kørestil, du hurtigt vænner dig til og automatisk korrigerer for ved dagligdagskørsel. Og Wrangler kan sagtens bruges til dagligdagskørsel, endda forholdsvis økonomisk dagligdagskørsel. Med fuldt opladt batteri kan du køre op til 46 km på ren el med hastigheder på op til 130 km/t. Du har også mulighed for at oplade batteriet under kørslen, hvilket kan være en fordel på motorvejen, så du har strøm til bykørsel, når du rammer storbyen. Systemet fungerer ganske fint og faktisk en hel del bedre en hos lillesøsteren Compass.
Efter fyraften kan du smide Wrangler i din hjemmelader og være klar med fuldt batteri næste morgen – en tilrådelig handling, da kørsel med den 2,0 liters benzinmotor ikke just er økonomisk.

Vælger du at tage på off road tur med familien, så er Wrangler det perfekte køretøj. Vi testede bilen i både off road terræn, strandkørsel og i vådområder – og den pløjede igennem alt uden problemer. Selv om du har mulighed for at låse begge differentialer via Tru-Lok systemet, køre i krybegear og udnytte de standardmonterede Mud-Terrain dæk, så bliver det sjældent en nødvendighed. Kun ved virkelig dyb mudret kørsel, måtte vi benytte Tru-Lok og de lave gear. Derudover var almindelig 4H nok til at forcere alt andet. Det var rent ud sagt imponerende.

En rigtig fed ting ved Wrangler er muligheden for at fjerne tag og bagcover, hvilket forvandler bilen til en topløs offroader med det mest cool design overhovedet. Desværre tillod februar vejret ikke kørsel i denne konfiguration. Der må vi drømme os til sol og varme. Men jeg er da overbevist om, at en tur til Skagen i sommerperioden vil være et stort hit.

Jeep Wrangler er som standard udstyret med 65 aktive og passive sikkerhedssystemer. Ved daglig kørsel er den adaptive fartpilot yderst behagelig og Forward Collision Warning, hvor bilen selv bremser i tilfælde af en mulig kollision en god ting at have i tankerne.

I kabinen er du omgivet af en blanding af blød og hård plast. Selv om den hårde plast ikke virker så luksuriøs, så er den nu meget rar, når du skal gøre rent efter en tur i terrænet. Sæderne er glimrende og pladsen ved bagsæderne ligeså. Jeg vil dog foreslå tilkøb af et trinbræt, da du skal meget højt op, for at komme ind. Samtidig forstår jeg ikke helt, hvorfor Jeep monterer bagklappen med hængsler i højre side. Det gør det besværligt at læsse ting af ved kantstenen og kræver som minimum et par meter til bilen bag dig, hvis der skal undgås ridser etc. ved af og pålæsning.
Pris og udstyr
Jeep Wrangler er ikke en billig bil. Med en startpris på 1.150.750 kroner for en 4xe Rubicon, skal du virkelig være glad for den livsstil bilen kræver. Den har virkelig ikke nogle køreegenskaber, der er værd at tale om, og dens tagkonstruktion, som er en fed feature, kræver en del mengeleren og tid, for at udnytte fuldt ud. Men er du vild med det bilen kan – det den er skabt til – så er den helt klart bilen for dig.

Alternativer til Wrangler er helt sikkert den nye Land Rover Defender. Her koster en 110” med plug-in-hybrid drivlinje lidt mere, har lidt flere hestekræfter og samme udstyrsmængde. Defenderen er dog yderst behagelig på almindelig vej. Derfor er det et spørgsmål om stil, design og hvilket signal du ønsker at sende – er du til US eller UK.

Jeg kan rigtig godt lide Jeep Wrangler. Den får mig til at tænke tilbage på 80’erne og 90’erne. Tilbage til en tid, hvor man var lidt mere løs, lidt mere ”mellow” i sin væremåde og tankegang. Her kombinerer man det bare med en ”grønnere” drivlinje og en masse sikkerhedsudstyr. At de gode køreegenskaber er noget man leder forgæves efter og brændstoføkonomien (på trods af PHEV drivlinjen) ikke just er imponerende, er noget jeg sagtens kan leve med. Wrangler er sjov og den er anderledes og den sparker bagdel i terræn. Den får en speciel følelse frem i mig – og det er præcis det, der gør den så interessant.