Porsche Macan GTS


Da Porsche for tyve år siden introducerede Cayenne modellen, var der rigtig mange skeptikere verden over, der rynkede på næsen – for Porsche skulle da ikke producere SUV’er. Men, deres tanker blev hurtigt gjort til skamme og salget af Cayenne nærmest eksploderede. Elleve år senere fulgte man tidens trend og introducerede den mindre Macan, der forhåbentlig ville snuppe kunder fra de ellers så populære Audi, Mercedes og BMW modeller – og det gjorde den! Macan blev en Porsche bestseller.

Porsche har netop introduceret den seneste udgave af Macan. Det er noget, der virkelig kan få smilet frem hos mig. Men, det er samtidig også trist, da det med stor sandsynlighed bliver den sidste Macan, hvor du kan nyde godt af de lækre forbrændingsmotorer, som Porsche smider i bilen. Planen for Macan er nemlig, at den overgår til ren elbil i 2023, hvor den så skal sælges side om side med de eksisterede benzindrevne modeller, som så langsomt udgår over en kort årrække. Årsagen til, at jeg synes, det er trist er ikke, at der kommer en elbil – de læsere, der følger mig, ved at min interesse for netop dette område er enorm. Næh…, skuffelsen ligger i, at den Macan, der netop er introduceret er så pokkers perfekt, at… Well, du kan læse hvad jeg mener lige her.

Macan
Den nye Macan blev ved introduktionen for nogle måneder siden vist i tre varianter. Basisversionen kaldet Macan med 265 hk, Macan S med 380 hk og topmodellen GTS med hele 440 hk. Efterfølgende har man tilføjet Macan T, en mere puristisk version af basis Macan’en.
Denne gang går vi all in og tester topmodellen GTS.

Og Macan GTS er unik i forhold til de andre Macan modeller. Den er nemlig den eneste, der er udstyret med en 6-cylindret motor. Den er på 2,9 liter og har en ydelse på 440 hk og et maksimalt drejningsmoment på 550 Nm ved blot 1.900 o/min. De mange muskler gør Macan GTS i stand til at accelererer fra 0-100 km/t på blot 4,5 sekunder og først stoppe ved 272 km/t. Har du tilvalgt Sport Chrono pakken til din bil, er accelerationen 4,3 sekunder. Pænt interessant er også mellemaccelerationen fra 80 – 120 km/t, hvor Macan GTS blæser igennem på 2,9 sekunder. Blæser er det helt rette ord, for Macan er virkelig hurtig. Den har en meget svag turbotøven ved kick down og så tager den ellers ved og ”blæser” igennem. Det er en fed oplevelse, der i den grad bakkes op af en lydkulisse på første klasse. 

Størrelsen betyder altså noget
Der er folk, der mener, at Macan er lidt for lille og derfor vælger Cayenne. Men, vil du have den fulde Porsche oplevelse mht. køreegenskaber, så bliver Cayenne for stor. Her er Macan med sine 4,73 m den helt rette størrelse – ja, den føles nærmest som en højbenet 911 GTS. Noget du aldrig får den ellers også velkørende Cayenne til. Så Macan må nærmest betragtes som en sportsvogn med lange ben – hvis det giver mening. I mine øjne er den absolut den mest velkørende bil i sin klasse – her må Q5, X3 og GLC give fortabt.

Som skrevet så er der en del, der vælger Cayenne fremfor Macan pga. størrelsen og specielt pladsen ved bagsædet. Der er selvfølgelig forskel, men det var ikke noget, jeg oplevede som et issue under testen. To voksne sad glimrende bagi og komforten var imponerede høj. I den sammenhæng fortjener de lækre GTS sportssæder virkelig store roser – hold op, hvor man sidder godt i dem!

Kabinen og farver
Et andet sted, hvor det også er svært at følge med, er i kabinen. Specielt i GTS’en er der valgt materialer der imponerer. Kvaliteten er imponerende høj, hvilket også må siges om samlekvaliteten. Alt virker solidt og gennemført ned i detaljerne. Det er imponerende godt. Den testede GTS blev leveret i den smukke Gentian Blue Metallic farve, der virkelig skiller sig ud her i forårssolen. Vælger du netop denne farve, kan du også vælge Gentian Blue til syningerne i kabinen – det er superlækkert at se på. Det samme gør sig bl.a. gældende med den smukke Carmine Red, der vel nok er den mest sporty farve til Macan og i mine øjne den helt rigtige GTS farve. Men heldigvis er farver en smagssag og du har masser at vælge imellem til Macan, bl.a. Crayon, Miami Blue, Python Green og Papaya Orange. Ja Porsche tilbyder sågar fælge i samme farve, som din eksteriør farve. Så kan man da tale om at sætte sit personlige præg på sin bil.

Prisen og konkurrenterne
Macan fås fra 1,18 millioner kroner for den 265 hk basisversion. Macan T er cirka 100.000 kroner dyrere og Macan S igen 100.000 kroner dyrere. Tager du så springet til Macan GTS, så starter vi ved 1,7 millioner kroner. Når vi så begynder og vælge ting fra listen over ekstraudstyr – det kunne f.eks. være metalfarve, læderinteriør, panorama glastag, Sport Chrono pakke, GTS Sportssæder Plus, BOSE sound system etc., så ender vi på knap 2 millioner kroner. Det er selvfølgelig mange penge, og der er ting fra listen over ekstraudstyr, som jeg mener burde være standard på en Macan GTS, som f.eks. nedblændelige spejle, tonede ruder og vejskiltegenkendelse. Men, der skal selvfølgelig laves penge, så dette koster. Det skal dog retfærdigvis siges, at Porsche ikke er blandt de dyreste mht. ekstraudstyr. En selvstyrende parkeringsassistent koster 6.800 kroner og Apple Carplay koster 5.800 kroner.

Samlet set
Som jeg startede med at skrive, så er jeg skuffet over, at denne Macan bliver den sidste med forbrændingsmotor. Ikke fordi den kommende elbil bliver dårligere – men fordi en æra er ved at slutte. Jeg elsker lyden af den 6-cylindrede motor. Jeg elsker muligheden for at skiftet op og ned igennem gearene på den perfekte PDK gearkasse og samtidig høre og mærke bilens øjeblikkelige svar, når jeg gør det. Ja, jeg ved at elbilen sikkert bliver hurtigere og mere brutal. Og ja, den får sikkert en fænomenal lyd, som vi kender det fra Porsche Taycan. Men den 6-cylindrede sjæl forsvinder – derfor skal vi hylde Macan. Hylde den for sin evne til at indfange momentet og bringe smilet frem. Hylde den for dens evne til at få dig til at vende dig om og kigge på den, når du har parkeret den og er på vej væk. Det er de færreste biler, der formår det – men Macan GTS er en af dem. Godt gået Porsche!