Honda HR-V 1,5 i-MMD


Der har været lidt stille omkring Honda siden introduktionen af den lille Honda-e. Men nu er det nyt fra den japanske bilproducent – navnet er HR-V.

Selv om HR-V har været brugt før i Honda sammenhæng, så har den tidligere model absolut intet til fælles med den nye HR-V. Det skulle da lige være de fire hjul og et rat. HR-V anno 2022 er en mellemstor SUV/Sportscoupé pakket ind i et moderne og meget stilfuldt design.

HR-V fås kun i en enkelt motorvariant, nemlig i-MMD med eCVT gear. Her er tale om en hybrid drivlinje med en 107 hk benzinmotor og to elmotorer med i alt 131 hk. Benzinmotoren har et maksimalt drejningsmoment på 131 Nm ved 4.500 o/min og elmotorerne et maksimalt drejningsmoment på 253 Nm. Det giver egentlig ganske fornuftigt med motorkraft – der er dog lidt ugler i mosen. Honda har nemlig valgt at udstyre HR-V med CVT gear, hvilket jeg har pænt svært ved at forstå. For selv om man har valgt at indlægge simulerede gearskifte, så det føles som en normal automatisk gearkasse, så bliver det aldrig rigtig godt. Lige så snart du skal have motorerne op i omdrejninger, så er lydkulissen og accelerationsfornemmelsen bestemt ikke en god oplevelse. Ved rolig kørsel i byen og ved forsigtig acceleration på landevejen, gør gearkassen det markant bedre.

Jeg forstår ikke helt, at man vælger CVT og sætter simulerede skift ind, for at imiterer en alm. gearkasse. Hvorfor vælger man ikke bare en almindelig gearkasse til at starte med.

Hvis vi lige hopper tilbage til den hybride drivlinje. Her er altså tale om en klassisk hybrid – ikke plug-in eller mild hybrid. Det betyder, at vi har en benzinmotor og to elmotorer med tilhørende batteri. Men, batteriet kan kun oplades ved kørsel og nedbremsning – altså ikke via en ladestation.
Systemet virker ganske udmærket og overgangen mellem el- og benzindrift er glimrende. Du kan vælge mellem tre forskellige kørselsformer: ren el, hybriddrift og motordrift.

Sætter os bag rattet til en køretur, så vil du ikke blive skuffet over den behagelig fornemmelse du får i kabinen. Sæderne er glimrende og materialerne i kabinen ligeså. Der er imponerende god plads på begge sæderækker – og ønsker du at transportere f.eks. planter eller en mellemstor cykel, så er HR-V udstyret med de smarte Magic Seats, hvor siddehynden kan foldes op langs rygstykket. Det giver imponerede plads til transport af lidt højere ting, som du ikke ønsker skal ligge ned i bagagerummet. Smart!

Som chauffør har du foran dig almindelige analoge instrumenter og en 9” infotainment skræm, hvor navigation, telefon etc. styres fra. Systemet virker udmærket men er ikke blandt de hurtigste. Det skal dog siges, at det absolut heller ikke er blandt de langsomste på markedet.

HR-V er udstyret med et luftdiffusionssystem, der ifølge Honda er udviklet til at cirkulere kølig eller varm luft omkring passagererne for et mere behageligt indeklima. Personligt kunne jeg ikke mærke den store forskel fra et almindeligt airconditionanlæg – men det var yderst behageligt, hvilket vel egentlig også er det vigtigste.

HR-V kan kobles på My Honda+ app’en. Her har du mulighed for at kommunikere med din bil og tjekke dens status. Du kan låse den og rulle vinduerne op eller ned. Men det smarteste er nok den digitale nøgle, hvor du har mulighed for at dele køretøjsadgang med op til fem familiemedlemmer eller venner. Smart!

Honda HR-V er selvfølgelig udstyret med alle tænkelige sikkerhedssystemer, som f.eks. kørebaneassistent, antikollisionssystem og hastighedsbegrænser, for blot at nævne nogle stykker.

Honda HR-V leveres i tre forskellige udstyrsvarianter, Elegance, Advanced og Advanced Style. Du har som altid et væld af lækre farver at vælge imellem – interiøret afhænger dog af, hvilket udstyrstrin du vælger. Du kan også tilkøbe en Sport-pakke, der giver bilen et mere aggressivt udtryk. Derudover har du rig mulighed for at vælge forskellige stilpakker til interiøret.

Honda HR-V starter rent prismæssigt ved 319.900 kroner for en Elegance. Advanced koster 359.900 kroner og Advanced Style koster 399.900 kroner. Alle tre udstyrsmodeller er i energiklasse A+ og koster derved 1.120 kroner om året i Grøn Ejerafgift.

Efter 600 km efterlader Honda HR-V mig egentlig med et positivt indtryk. Størrelsen, designet, den smarte indretning og kvaliteten trækker i den grad op. Desværre kommer jeg aldrig til at blive gode venner med CVT gearet – men du kan sagtens have det anderledes. Kigger du derfor efter bil i denne klasse og samtidig finder drivlinjen interessant, så er HR-V så absolut en køretur værd.