Ford Mustang Mach-E GT


Jeg har tidligere testet Ford Mustang Mach-E i standardudgaven og kom frem til konklusionen, at det er en lækker bil, med fede features og det helt rette look. Jeg kom dog også frem til, at bilen godt kunne føles forholdsvis tung, selv om den på papiret havde godt med power og at det var et stort problem, at bilen ikke havde varmepumpe. Nu er turen så kommet til GT udgaven af Mustang Mach E – en bil, hvor de to sidstnævnte punkter burde ”kunne løses”.

Årsagen til at de to punkter burde kunne løses er, at Mach-E GT har betydeligt flere hestekræfter end standardmodellerne og at jeg tester den om sommeren, hvor temperaturen er høj.

GT udgaven adskiller sig fra standardbilen på flere punkter. De lækre 20” fælge, Brembo bremser og en mere aggressiv GT-styling gør virkelig noget godt for bilen. Derudover er der indendørs kælet for detaljerne med bl.a. sensico ruskind indtræk, sportsrat og et hamrende godt B&O anlæg. GT’en føles bare mere komplet end standardbilen. Sync infotainment systemet er virkelig gennemført og tilbyder højopløslig grafik og lækkert design. Her kan du styre hele bilens opsætning fra den enorme skærm i midterkonsollen. Med de nyeste generationer af Sync har Ford virkelig lagt sig i selen for at skabe noget velfungerende - og det er det virkelig. Vi har også testet den ellernyeste generation i en anden Ford bil, og det er virkelig imponerende. Sammen med Ford Pass Connect til din mobiltelefon, har du hele tiden overblik over bilen og dens funktioner. Det er nemt og det er gennemført. Godt gået Ford!

Og det er ikke bare indendørs, at den føles mere komplet. For selv om GT’en har samme batteristørrelse som standardbilen, så har den altså mange flere muskler, faktisk hele 487 hk. Derudover har den et vanvittigt drejningsmoment på hele 860 Nm, hvilket er med til at sende raketten forbi de 100 km/t på blot 3,7 sekunder.

Mach-E GT er udstyret med firehjulstræk, hvilket vil sige en motor på hver aksel. Det er med til at give et bedre grip, så det hele ikke går op i hat og briller. De ekstra hk har også, som forventet, fjernet følelsen af, at bilen er tung. Den ligger bundsolidt på vejen og den reagerer på dit mindste vink med rattet. Den er fantastisk velkørende.

Desværre har GT’en ikke varmepumpe og det kommer altså til at give problemer om vinteren, hvor vi har hørt om hele 50 % reduktion af rækkevidden. I sommervarmen var der dog ingen problemer og Mach-E var yderst præcis i sin rækkevidde måling.

Et lille minus er den maksimale ladeeffekt på Mach-E. Ford holder fast i de 150 kW, hvilket er OK, men så absolut ikke blandt de bedste. Der skal vi noget længere op – specielt når man som Ford er blandt de bilproducenter, der er med i netværket omkring Ionity, der leverer højhastighedsladning. En fed detaljer er dog, at du ikke behøver betalingskort eller nøglechip for at aktivere ladestanderne fra Ionity. Her taler bil og standard sammen og aktivere selv ladestanderen, når der er opnået forbindelse.

Jamen, hvad koster så meget power og coolness så? Tja… den er ikke ligefrem billig. Du skal slippe hele 704.620,-. Og vil du have panorama glastag oveni, så må du finde 10.000,- ekstra. Det er jo ret mange penge set i forhold til standardbilen. Men du får også så meget mere. Nåh ja... Så skal du også lige vælge farve. Vores testbil blev leveret i Cyber Orange, der i konfigurator virker en kende voldsom - men i virkeligheden står den superskarpt med de sorte udvendige detaljer. Kan varmt anbefales.

Mustang Mach-E GT er den helt rigtige Mach-E i mine øjne. Det er i hvert fald den der kommer tættest på at fange følelsen af Mustang brandet. Så helt kort: Den er pokkers fed!