BMW X1 sDrive20d


BMW X1 er mindste bil i BMW’s serie af SUV’er. Den har netop fået en mindre opdatering, der på trods af ordet mindre, har gjort en hel del for bilens samlede look. I mine øjne har X1 nemlig altid set lidt skæv ud rent proportionsmæssigt – lidt ligesom 1-serie, der i sin ungdom så ud som om, at den havde fået en ordentlig en på trynen. Men, BMW har igennem de sidste halvandet års tid virkelig sørget for at skabe harmoni igennem hele deres modelrække, og X1 fremstår nu yderst harmonisk og ligner en skrumpet udgave af den nye X3 og X5 – sådan som det skal være. For her er nemlig tale om yderst vellykkede modeller.

 

Selv om X1 er blevet en harmonisk bil at se på, så er det ikke der, at jeg vil rette mit fokus med denne test. Jeg vil tværtimod kigger nærmere på det vi finder i motorrummet. Vi testede nemlig X1 i den version BMW kalder sDrive20d, altså træk på to hjul og en 2,0 liters bi-turbo dieselmotor med 190 hk og et massivt drejningsmoment på 400 Nm ved blot 1.750 o/min. Vores testbil var samtidig udstyret med 8-trins Steptronic automatgear.

 

Alle de store tyske Premium producenter har en dieselmotor med en ydelse omkring de 190 hk. De er alle imponerende stykker mekanik – nogle lidt grovere end andre, men stort set altid velkørende og økonomiske. Jeg må så bare sige, at når vi lige præcis snakker om den størrelse motor, så vinder BMW‘en altså over konkurrenterne. Motoren er tyst, stærk og særdeles økonomisk, og så spiller den perfekt sammen med Steptronic gearkassen. Det er virkelig sammenspil på allerhøjeste plan og BMW skal godt nok være stolte af deres bedrift med at gøre dieselmotorer mere støjfrie. Det er imponerende godt gået! Samtidig gør bi-turbomotoren X1 i stand til at runde de 100 km/t på blot 7,8 sekunder og først stoppe når nålen rammer de 222 km/t.

 

Rent økonomisk så lover BMW 22,2 km/l, hvilket jeg på ingen måde er i tvivl om, at den sagtens kan opnå. Vi testede bilen i en uge under kolde forhold og med mange motorvejskilometer på skemaet, og her opnåede vi et gennemsnitligt forbrug på 20,8 km/l. Det er godkendt.

 

X1 er vokset siden sin første introduktion, og samtidig er BMW blevet bedre til at udnytte pladsen i kabinen optimalt. Det betyder, at X1 er tilpas rummelig og sagtens rummer både voksne og større børn ved bagsædet, uden at de føler sig klemt.

 

Kabinen er typisk BMW – og selvom X1 endnu ikke har fået den seneste opdatering, som vi kender fra bl.a. den nye X3, så er det slet ikke så ringe. Så selvom store grafiske instrumentløsninger er længere fremme hos konkurrenterne, så vælger BMW at holde lidt igen på X1 (endnu, red.) Stilen er typisk BMW, hvilket betyder lettere konservativt. Kvaliteten er helt i top og materialevalget glimrende. Vores testbil var udstyret med sportssæder, hvilket jeg klart vil anbefale. Merprisen er knap 10.000 kroner – men det er penge, der er givet rigtig godt ud.

 

BMW X1 starter prismæssigt ved 400.000 kroner. Vælger du sDrive20d, så er startprisen knap 450.000 kroner. Vores testbil havde en del ekstraudstyr, der bl.a. talte Steptronic automatgear, sportsrat, sportssæder, navigation, Advantage pakke og Driving Assist Plus (city brake, adaptiv fartpilot o. lign.), der samlet løb op i godt og vel 190.000 kroner, hvilket betyder en pris på gaden på godt og vel 640.000 kroner. Det er mange penge, men stadig på niveau med konkurrenterne.

 

Jeg må være ærlig og sige, at BMW X1 rammer plet, når det drejer sig om BMW’s klassiske dyder om lækre motorer, perfekt gearskifte og sublime køreegenskaber. X1 kører nemlig langt hen ad vejen som en klassisk BMW sedan, men har af naturlige årsager et lidt højere tyngdepunkt. Det er dog ikke noget, du vil mærke i hverdagen. Motoren i X1 sDrive20d er helt klart bilens helt store plus. Den fås simpelthen ikke bedre i den klasse/størrelse. Kan du nøjes med lidt færre muskler, så er sDrive118d med 150 hk også et glimrende valg, der så også er 60.000 kroner billigere. Men, har du midlerne, så gå efter den 190 hk – den er imponerende god!