Peugeot 5008 2,0 HDi Allure


Da Peugeot for noget tid siden annoncerede, at der ville komme en ny version af deres 5008-model, tænkte folk straks, at de skulle se en opdateret MPV med Peugeots nye designlinje og lækre interiør. Men, sådan skulle det ikke være, for Peugeot ændrede hele ideen med 5008 og fremviste i stedet for en MPV en SUV med plads til syv personer. Den var der ikke mange, der havde set komme.

5008 er en stor udgave af den populære 3008. Designmæssigt følger de hinanden, men 5008 adskiller sig ved at være længere og samtidig have plads til hele syv personer. Den ekstra længde får bilen til at se imponerende stor ud og tankerne om en amerikansk full size SUV lurer da også i baghovedet ved første øjekast.

Indvendigt følger 5008 stilen fra 3008, hvilket betyder, at i-Cockpit naturligvis er en del af oplevelsen – og netop i-Cockpit gør Peugeots nye modeller til en oplevelse udover det sædvanlige. Det futuristiske look og de grafiske displays giver en eksklusiv følelse, som man normalt kun finder i langt dyrere biler. Og bedst af alt, så fungerer det glimrende.

Kvaliteten i kabinen er også ganske imponerende. Ja man kan godt sige, at Peugeot har taget et skridt op med introduktionen af 3008 og 5008. Materialerne er lækre at røre ved og samlingerne nydelige - om end der er et stykke vej endnu til tysk standard. Men man er godt på vej fra Peugeots side – det skal der ikke herske tvivl om.

Motormæssigt var vores testbil udstyret med Peugeots velkendte 2,0 liters diesel med 150 hk og et maksimalt drejningsmoment på 370 Nm. Vores testbil var udstyret med en 6-trins manuel gearkasse, som faktisk gjorde det udmærket. Den store bil og motoren lægger bare op til en automatisk gearkasse. Men vil du have det, så skal du vælge den mindre 120 hk diesel eller den store 180 hk diesel. Hvorfor det ikke er muligt at vælge automatgear til den 150 hk diesel vides ikke.

De 150 hk gør ikke 5008 til nogen sprinter – alligevel er 0-100 km/t overstået på respektable 9,6 sekunder. Ganske udmærket for en bil med en køreklar vægt på 1.656 kg. Topfarten er 206 km/t.

Peugeot lover op til 21,7 km/l, hvilket vi ikke helt kunne ramme. Efter en uges testkørsel endte vi på 16,1 km/l i gennemsnit – så der er lidt vej op til det oplyste gennemsnitsforbrug.

Bag rattet i 5008 føler du dig ganske godt tilpas. Komforten er god og siddepositionen ligeså. De lille rat, som er blevet en del af Peugeot design, passer glimrende til den store vogn. Det er nemt og dreje og 5008 føles på ingen måde som en kæmpe i trafikken. Det er rigtig godt Peugeot! På landevejen er 5008 stabil og ligger tungt på vejen, præcis som man må forvente af en SUV i denne størrelse.

Er det så værd at vælge 5008 frem for 3008 kan man så spørge. Personligt vil jeg sige, at den ekstra størrelse klæder bilen rigtig godt. Men har du ikke brug for den ekstra sæderække, så er der ikke de helt store fordele med undtagelse af den ekstra bagageplads. Og da 3008 er ganske rummelig i sig selv, så…

Peugeot 5008 har en startpris på 279.990 kroner. Det er virkelig skarpt og du finder ikke andre biler i denne størrelse til denne pris. Her er tale om en 130 hk benzin-version med Access udstyr. Billigste diesel koster 324.990 kroner – her er tale om en 120 hk motor med manuelt gearskifte. Vores 2,0 liters diesel med 150 og manuelt gearskifte koster 399.990 kroner. Dertil kommer ekstraudstyr i form af panorama glastag, nøglefri adgang og start, navigation og automatisk parkering. Så alt i alt ender bilen på 478.990 kroner. Men så mangler du heller ikke rigtig noget – det skulle da lige være føromtalte automatgear.

Jeg kan varmt anbefale Peugeot 5008 – det er en god bil. Der mangler stadig lidt i den samlede kvalitets oplevelse, og forskellige elementer som f.eks. elektronikken i form af den computer der bruges til at loade navigation og grafikken til f.eks. surround kamera, kunne godt være af den hurtigere slags. Men ser man bort fra disse småting, så er 5008 en super løsning for familien med brug for god plads og ønsket om at sidde højt og have overblik. Prøv dog lige, om ikke du bliver mere tilfreds med den 120 hk motor med automatgear end den 150 hk med manuelt gear. Så er der nemlig penge at spare og køreoplevelsen er sikkert også bedre.