Fiat Tipo Stationwagon 1,4 TJET Lounge


En ualmindelig populær bilklasse i Danmark er den der populært kaldes Golf-klassen – altså biler som VW Golf, Ford Focus, Peugeot 308, Seat Leon etc. Vælger man så samtidig stationcar versionen, så rammer man lige i hjertet hos den danske middelklassefamilie, som ønsker en kombination af god plads, stort motorudvalg, godt med udstyr og fornuftige priser. Kendetegnet for klassen er, at man holder ved den klassiske prisstruktur – altså stort set ens priser, dog med få justeringer pga. mærkets eksklusivitet i forbrugernes øjne. Der er dog én bil, som ikke helt har fået så meget opmærksomhed, som den måske fortjener – selvom den har masser af udstyr og særdeles fornuftige priser. Vi tager et kig på Fiat Tipo Stationwagon 1,4 TJET Lounge.

 

Fiat Tipo Stationwagon er faktisk en rigtig flot bil. Selvom den er en smule konservativ, så fremstår den ganske luksuriøs og absolut moderne – specielt hvis du vælger en smuk mørkeblå metalfarve eller en helt lys sølvmetal farve. Samtidig har Fiat haft stort held med at vælge standardfælge, som også tilføjer lidt ekstra pondus til designet. Det er faktisk rigtig godt.

 

I kabinen er Tipo også rigtig godt med rent designmæssigt. Den stor skærm i midterkonsollen (på Lounge modellerne, red.) giver adgang til bilens mediesystem. Systemet fungerer OK, men grafikken er bestemt ikke på topniveau, hvis man sammenligner med f.eks. VW eller Seat. Her har man tydeligvis sparet lidt fra Fiats side. Uconnect (som systemet hedder, red.) giver dig flere forskellige muligheder for at holde øje med bilens brændstofforbrug, service intervaller og selvfølgelig betjene din smartphone.

 

Kvalitetsmæssigt har Fiat oppet sig lidt, specielt hvis vi kigger på sæderne, som ikke er klassisk ”Fiat flade”. Her er komforten klart forbedret i forhold til tidligere modeller fra koncernen. Selve siddepositionen er også glimrende og det er nemt at finde en god siddestilling. Rat og gearknop er lækkert at røre ved og det føles samlet set rigtig godt – men! Fiat har desværre valgt en træls og hård plasttype til dørpanelerne – en af de kabinedele, som du er mest i kontakt med som chauffør. Det er virkelig et irritationsmoment, og jeg forstår ikke, hvorfor man ikke vælger samme materiale, som man har brugt til selve instrumentpanelet. Så meget dyrere kan det da ikke være.

 

Pladsmæssigt er Tipo med helt fremme – både når det drejer sig om forsæder, bagsædet og bagageplads. Alle kan sidde komfortabelt imens der er plads til 550 liter i bagagerummet. Det er rigtig godt!

 

Sikkerhedsmæssigt er Tipo også med helt fremme. Seks airbags, ABS, ESC og hill holder er blot nogle af de sikkerhedsmæssigt features, som er standard i Tipo. Derudover kan du tilkøbe adaptiv fartpilot, bakkamera lys- og regnsensor etc. En lækker detalje er, at du selv kan vælge, om du vil benytte adaptiv fartpilot eller alm. fartpilot. Det kunne flere fabrikanter godt lære lidt af.

 

Køreegenskaberne overrasker også positivt, selvom du på ingen måde må forvente samme niveau som Ford Focus og VW Golf. Fiat har fokus på komforten og det er ganske tydeligt, når du sidder bag rattet. Den smarte City-funktion gør det til en leg at dreje rattet, hvis du f.eks. skal finde rundt på en tæt parkeringsplads eller i et parkeringshus.

 

Motorudvalget i Fiat Tipo er ganske simpelt. Du har fire valg – to dieselmotorer på henholdsvis 95 hk og 120 hk, samt to benzinmotorer på henholdsvis 95 hk og 120 hk. Vi har tidligere testet den 120 hk diesel, som vi fandt ganske grovkornet og ikke videre inspirerende. Nu tester vi den 120 hk benzinmotor, der er den totale modsætning af sin dieselsøster. Her er tale om en motor, der er utrolig støjsvag, har masser af power og en dejlig ubesværet motorgang. Den er helt klart min favorit til Tipo.

 

Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 9,8 sekunder og topfarten er 200 km/t. Fiat lover 16,7 km/l – det er måske lige optimistisk nok og nok også motorens eneste minus. Vi holdt et gennemsnit på 13,8 km/l ved blandet kørsel.

 

Fiat har prissat Tipo rigtig godt. Priserne starter ved 188.613,- for en 95 hk benzin med Pop-udstyr. Skal du have den lækre 120 hk benzin, så er startprisen 226.622,- med Easy-udstyr og 245.855,- for den testede Lounge-mode. Fiat kører dog kampagne i øjeblikket og du kan få selvsamme biler inkl. vinterdæk for 199.995,- og 219.995,-. Det er en skarp pris.

 

Jeg kan faktisk godt lide Fiat Tipo Stationwagon – specielt hvis prisen er en faktor. Du får plads, sikkerhed, teknik, design og skarpe priser. Ja, den er ikke lige så skarp mht. køreegenskaber, som et par af konkurrenterne og ja der mangler lige en bedre plastkvalitet i dørene og lidt bedre grafik i mediesystemet. Men alt i alt, så er Tipo faktisk en imponerende god bil, der så absolut fortjener et kig, inden du beslutter dig for et af de oplagte valg i klassen.