Audi A3 Sportback 1,5 TFSI S-tronic


Man træder vist ikke helt ved siden af, hvis man siger, at Golf-klassen er blandt danskernes foretrukne bilstørrelse. Og selvom VW Golf, Ford Focus, Seat Leon etc. trækker det store læs rent salgsmæssigt, så er salget af premium-bilerne i samme klasse også vokset kraftigt, specielt efter de seneste afgiftsnedsættelser. Premium-bilerne er naturligvis de tyske high end brands som BMW, Mercedes-Benz og Audi. Og selvom en bil som Audi A3 i bund og grund er en VW Golf, så ændrer det ikke på, at selvom bilerne har samme størrelse, deler meget teknik etc., så er der også forskellige klasser i klasserne.

 

Kendetegnet for netop Audi A3, Mercedes-Benz A-klasse etc. er, at de er faldet enormt i pris og derved gjort tilgængelige for langt flere personer – og en af dem, som mange rigtig gerne vil have holdende, er Audi A3. Vi kigger nærmere på A3 Sportback 1,5 TFSI S-tronic.

 

Rent visuelt er A3 blevet løftet en del igennem de sidste par generationer. Og selvom bilen er langt mere konservativ at se til end f.eks. sin søsterbil fra VW, ja så står den i mine øjne virkelig skarpt i Sport-versionen. Sport er det vi i ”gamle dage” kaldet for S-Line, hvor du får et mere sporty look og anderledes sæder. Det klæder bilen umanerligt godt og så absolut den ekstra udskrivning på godt 13.000 kroner værd. Vi tester her den nyudviklede 1,5 liters TFSI version med 150 hk, cylinder on demand, og 7-trins S-tronic automatgear. Basisprisen er godt og vel 330.000 kroner – men med lidt guf fra listen over ekstraudstyr ender vi på godt og vel 437.000 kroner.

 

Lad os bare slå fast med det samme, at A3 ikke er lige så skarp i styretøjet som VW Golf – det er tydeligt, at Audi vægter komfort rigtig højt, når de opsætter biler. Men, den seneste version af A3 er langt mere sporty end det vi så for f.eks. 5-6 år siden – og jeg må være ærlig og sige, at til brug i dagligdagen, så jeg er meget stor fan af den opsætning bilen har mht. undervognen og styretøjet.

 

Mest interessant er dog den nye motor på 1,5 liter – for hvordan opfører den sig sammen med den 7-trins S-tronic gearkasse. Det er er jo en kombination som rigtig mange vil vælge – og derfor irriterer det mig også, at bilen på netop det område ikke er helt, som jeg gerne ville have den. Hvis man kan bruge ordet ”forvirret” om en gearkasse, så gør jeg gerne det. S-tronic gearkassen virker nemlig ikke altid, som om den helt ved, hvilket gear den skal befinde sig i. Jeg har på fornemmelsen, at man i sin higen efter at lave en sporty bil, der samtidig er økonomisk, har vægtet det meget højt, at bilen skal ”op i gear” så hurtigt som muligt. Derfor fristes man klart til at benytte sport funktionen, hvor bilen holder lidt igen mht. at skifte op.

 

På lande- og motorvej er A3 TFSI virkelig i sit es. Den er støjsvag og glider ubesværet igennem landskabet alt imens den holder 18-20 km/l i gennemsnit. Det er helt igennem accepteret.

 

Alt imens du suser igennem landskabet kan du nyde godt af den lækre kabine. Audi har altid været kendt for deres høje kvalitet – og går også igen i A3 Sportback. Materialekvaliteten er høj og fornemmelsen af kvalitetsprodukter mærkes tydeligt, når du rører ved paneler etc. Det er godt – rigtig godt. Sæderne i Sport-versionen fortjener også lidt ekstra ord. De er imponerende gode og det er lige før, at de alene gør det værd at vælge Sport-versionen.

 

Pladsmæssigt er A3 på højde med alle konkurrenterne. Den er helt perfekt til en familie på fire – også selvom du vil have barnesæder bagi. Bagagepladsen er 380 liter.

 

Jeg var tidligere inde på det med prisen – og selvom du kun kan få en Audi A3 for under 270.000,-, så er det næste uundgåeligt at shoppe lidt fra listen over ekstraudstyr – men sådan er det jo, specielt i premium-segmentet. Vores testbil havde bl.a. adaptiv fartpilot, belysningspakke og navigation. Alt sammen noget, der er skønt at have og som fungerer rigtig godt i bilen. Det er værd at huske, når du ”køber ind”. En lille detaljer, som jeg håber, at Audi får fikset er navigationen. Hvorfor fås det stadig ikke på dansk – vi skriver trods alt 2018, og selv de mindste navigationsanlæg til få hundrede kroner har efterhånden dansk tale.

 

Samlet set, så er jeg rigtig godt tilfreds med Audi A3 Sportback – kombinationen af den 1,5 liters TFSI og S-tronic gearkassen driller dog lidt. Jeg tænker lidt, om det evt. kan have noget at gøre med cylinderfrakoblingen – eller om det ”blot” er Audis ønske om at få bilen op i gear så hurtigt som muligt. Eksisterer problemet også, hvis man vælger den næste motor i rækken, den 190 hk TFSI. Den koster godt nok 50.000 kroner mere, så jeg håber ikke, at det er løsningen.

 

Ser vi bort fra denne ting, så er A3 Sportback en rigtig fin bil, der på trods at sit lidt konservative ydre, faktisk ser rigtig godt ud. Den er yderst komfortabel, har et ekstremt højt kvalitetsniveau og plads til det meste. Og så er den prismæssigt nu nede på et niveau, hvor mange flere har mulighed for at køre med de fire ringe på snuden.