Mercedes-Benz GLE 350d 4Matic


Her på redaktionen havde vi planlagt et photo shoot i det nordlige Tyskland, hvor forskellige biler skulle deltage. Men da det var februar måned og vejrudsigten ikke var helt klar over, hvordan vejret ville arte sig, så fandt vi det smartest at helgardere os og vælge et køretøj, der på samme tid var både komfortabelt men også forholdsvis kapabelt i snevejr. Valget faldt på Mercedes-Benz GLE350d 4Matic med komplet AMG-styling og en ordentlig spandfuld udstyr. Hvorvidt det var et godt valg, kan du læse lige her.

 

Når nu du på forhånd ved, at der ligger over 1.000 km asfalt og venter, så er det rart med en motor med masser af power, gerne ved lave omdrejninger, og som samtidig har en fornuftig brændstoføkonomi. Motoren i GLE 350d er en 3,0 liters V6 diesel med 258 hk og et massivt drejningsmoment på 620 Nm. Den er koblet sammen med en 9-trins automatisk gearkasse og har et gennemsnitligt brændstofforbrug på 15,2 km/l. Og selvom GLE 350d er en forholdsvis tung dame, så stryger hun alligevel forbi de 100 km/t på 7,1 sekunder, hvilket er ganske imponerende.

 

Allerede på turen mod det tyske stod det klart, at GLE er skabt til disse lange stræk. Den ligger bundsolidt plantet på vejen og motoren snurrer stort set lydløst selv ved 130 km/t på motorvejen. At bilen var tungt pakket med bagage, kameraudstyr og tre personer gjorde ikke noget ved selve køreoplevelsen – hvilket vi med garanti kan takke den lækre AirMatic luftundervogn for. AirMatic kombinerer luftundervogn og adaptive støddæmpere, hvor dæmpningen af hvert hjul er tilpasset den aktuelle kørselssituation og underlag. Systemet fungerer hamrende godt og komfortniveauet er ekstremt højt.

 

Når komforten er så høj, så er det nemmere at sidde og nyde de herligheder kabinen byder på. Vores bil var som sagt udstyret med AMG-styling både inde og ude, hvilket betød et meget eksklusivt og sporty design. De behagelige sæder var beklædt med ARTICO kunstlæder, der kræver en sadelmagers ekspertise for at skelne fra alm. læder. Pladsforholdene var samtidig overordentlig gode, hvilket ikke altid er en selvfølge i disse store SUV’er.

 

Kvalitetsmæssigt er det svært at sætte en finger på noget i kabinen – jeg vil dog lige pointere, at jeg synes at instrumentpanelet og specielt midterkonsollen er alt for gammeldags i sit udseende. Tankerne flyder nemt i retning af første generation CLS eller E-klassen anno 2010. Her ville interiør i stil med den nye G-klasse, hvor du har de fine dobbeltskærme tage sig godt ud. Og selvom vi ved, at det kommer til GLE senere, så mener den danske importør ikke, at det bliver i nærmeste fremtid, da GLE næsten lige er blevet ”fornyet”. Synd, da det vil hæve niveauet betydeligt og derved matche Audi Q7 og Volvo XC90 på den front.

 

Navigationsmodulet i bilen var ”den billige løsning”, hvilket betyder, at Mercedes egen COMAND Online løsning kan tilkøbes for godt og vel 62.000 kroner.  Det vil jeg helt klart vælge, fremfor standardløsningen.

 

Efter 4 dage med sol og fine rene veje, ville vejrguderne det anderledes på hjemvejen. Natten havde iklædt det nordlige Tyskland og hele Danmark i et flot hvidt tæppe, hvilket gjorde det oplagt at benytte et af bilens forudindstillede kørselsprogrammer, nærmere betegnet ”snow mode”. Når denne funktion er aktiveret indstilles gear, motor undervogn etc. til kørsel på sneklædte overflader – og vi må sande, at det ikke blot er en smart gimmick, men et meget velkonstrueret stykke ingeniørkunst fra Mercedes-Benz side. Effekten var mærkbar og bilen opførte sig eksemplarisk hele tiden. Godt gået Mercedes-Benz! Er du til endnu mere ekstrem kørsel, så tilbyder Mercedes en offroad pakke til 44.000 kroner.

 

Vores testbil havde godt med ekstraudstyr, der bl.a. talte parking pilot (semiautomatisk parkeringshjælp, red.), Panorama el-skydetag, den føromtalte luftundervogn, anhængertræk, 8” TFT display, LED intelligent light system og AMG styling. Det beløber sig samlet til cirka 287.000 kroner. Den vejledende udsalgspris for GLE 350d er godt og vel 1.120.000 kroner, hvilket bringer den samlede pris for herligheden op på små 1,4 millioner kroner.

 

Samlet set må vi bare sige, at GLE 350d er en formidabel rejsepartner på så lange stræk. Og selv om vejret pludselig ændrede sig i en hel radikal retning, så betød det ikke noget.

Jeg synes at GLE er imponerende og dens design udstråler power og eksklusivitet. Jeg er dog ikke tilfreds med kabinen – ikke pga. kvaliteten, for den er skam imponerende god. Nej, simpelthen fordi jeg føler den virker gammeldags i sammenligning med konkurrenterne – eller endda sammenlignet med Mercedes egne modeller. Så lad os endelig få den nye kabine, som netop er introduceret i G-klassen – så er der nemlig ikke rigtig noget at sætte en finger på.