Audi klar med ny Q3


Den nye Audi Q3 er en kompakt SUV med stor anvendelighed i dagligdagen. Anden generation af bilen fremtræder mere selvsikkert, og samtidig er den også mere rummelig. På samme måde som Audis topmodeller byder den nye Audi Q3 på et komplet digitalt betjenings- og visningskoncept, omfangsrige infotainmentløsninger og innovative assistentsystemer.

Markant design
Den nye Audi Q3 har en markant mere sportslig fremtoning end sin forgænger. Det skyldes både den markante singleframe i ottekantet design, som er opdelt af lodrette lameller, og de store luftindtag. De kendetegner den maskuline front, hvor lys og skygge leverer et intensivt spil. De smalle forlygter har et kileformet forløb ind mod midten af fronten. Audi leverer dem i tre forskellige versioner med Matrix-LED-teknologien som topvariant, hvor det adaptive fjernlys oplyser vejen intelligent og dermed ikke blænder foran- eller modkørende.Skulderlinjen forbinder den symmetriske lygtegrafik i forlygter og baglygter og sørger med kraftige muskler over hjulkasserne for et atletisk helhedsindtryk. Konturerne viser quattro-generne fra Audi og får SUV'en til at virke endnu bredere. Skærmforøgere i kontrastfarve understreger bilens offroadlook. Understøttet af en lang tagkantspoiler giver de stærkt hældende D-stolper også linjeføringen et adræt præg.

Førerorienteret interiør

I kabinen videreføres det udvendige design med stramme linjer og tredimensionelt udformede elementer, og designet rummer mange ligheder med mærkets luksusklassemodeller. Arkitekturen harmonerer perfekt med det nye betjeningskoncept, hvor det centrale element er MMI touch-displayet, som er omgivet af glasoptik-afdækning i sort højglans.

Det er sammen med betjeningsenheden til klimaanlægget nedenunder hældet 10 grader i retning af føreren. Alle displays, knapper og regulatorer er placeret ergonomisk. De komfortable sæder byder på en sportslig position, og rattet står tilsvarende stejlt.


Rummelige og fleksible pladsforhold
I forhold til forgængeren er den nye Audi Q3 vokset på næsten alle områder. Den er 4.485 mm lang, 1.856 mm bred og 1.585 mm høj. Dens 77 mm længere akselafstand sørger for rummelige pladsforhold, som samtidig er yderst fleksible: Bagsædet kan forskydes 150 mm i længderetningen. Det tredelte ryglæn i forholdet 40:20:40 kan indstilles i syv trin i hældningen. Afhængigt af bagsædets og ryglænenes position rækker bagagerumsvolumenen fra 530 til 1.525 l. Bagagerumsbunden kan varieres i tre forskellige niveauer, og bagagerumsafdækningen kan opbevares under bunden, når den ikke skal bruges. Som ekstraudstyr fås der en elektrisk bagklap, som også kan åbnes og lukkes med en fodbevægelse.

Digitalt betjenings- og visningskoncept
Betjenings- og visningskonceptet i SUV'en er nykonstrueret helt fra bunden, og Audi har afskaffet de analoge instrumenter. Allerede som standardudstyr er der et digitalt kombiinstrument på 10,25” med ombord, som føreren kan betjene via multifunktionsrattet. I forbindelse med topudstyret MMI Navigation plus kommer visningerne i Audi virtual cockpit, som byder på en lang række ekstra funktioner. Det bruges der et 10,1” touch-display til. Som ekstraudstyr kan føreren vælge det større Audi virtual cockpit plus med tre forskellige visninger, herunder en ny, ekstra sportslig visning. Det intuitive betjeningskoncept med den flade menustruktur suppleres af den naturlige stemmestyring, der også forstår frie formuleringer (ikke dansk tale). Efter behov stiller den intelligente dialogmanager opklarende spørgsmål, tillader korrektur, giver valgmuligheder og accepterer også, at man taler i munden på den.

Intelligent opkobling og infotainment
Topversionen af infotainmentsystemer til Audi Q3 byder rent teknisk på de samme funktioner, som kendes fra de højere segmenter. Dens dataoverførselsmodul understøtter standarden LTE Advanced og omfatter et Wi-Fi-hotspot til passagerernes mobile enheder. Navigationen registrerer førerens præferencer på baggrund af de kørte strækninger og kan derudfra komme med passende ruteforslag. Audi connect supplerer guidningen med trafikinformationer online, POI-søgning samt angivelser af parkeringspladser og tankstationer, og Audi Q3 bruger den kollektive intelligens fra Audi flåden til prognoser om parkeringspladsers tilgængelighed langs vejene samt informationer om farlige steder og aktuelle hastighedsgrænser.

Som ekstraudstyr fås Google Earth og en hybridradio, som automatisk skifter mellem FM, DAB og onlinestreaming for hele tiden at sikre den bedst mulige modtagelse. Stemmebetjeningen gør både brug af informationer, som er lagret onboard, samt af den detaljerede viden fra skyen. Audi Q3 er koblet endnu stærkere op med myAudi-appen, der forbinder kundens smartphone med bilen. Det betyder, at kunden eksempelvis kan overføre navigationsruter og smartphonekalenderen til MMI og lokalisere sin Q3's parkeringsposition.

Diverse hardwarekomponenter supplerer infotainmentudbudet – herunder Audi phone box der kobler ejerens smartphone op til den udvendige antenne og oplader den induktivt. Audi smartphone interface opretter kontakt til kundens iOS-mobiltelefon og viser dens univers via Apple CarPlay på MMI-skærmen. Bang & Olufsen Premium Sound System med virtuel 3D-lyd, som styrer i alt 15 højttalere, sørger for en rumlig lyd i bilen.


Førerassistentsystemer for bedre komfort og sikkerhed
Et highlight blandt assistentsystemerne er den adaptive kørselsassistent. Den omfatter funktionerne fra den adaptive fartpilot, køassistenten og vognbaneassistenten. Dermed understøtter den føreren ved længde- og tværføringen – det giver særligt på lange køreture en markant øget komfort. Audi Q3 byder på aflastning i forbindelse med manøvrering – blandt andet med de fire omgivelseskameraer. De viser SUV’ens umiddelbare omgivelser på den store infotainmentskærm. Her kan føreren også overvåge parkeringsassistentens manøvrer. Den styrer automatisk bilen ind i parkeringsbåse og ud igen. Føreren skal kun give gas, bremse og skifte gear. Hvis føreren skal bakke ud fra en tværgående parkeringsbås eller en smal indkørsel, så aktiveres assistenten til registrering af tværgående trafik. Radarsensorerne, som systemet anvender til at overvåge området bag bilen, sender også informationer til den standardmonterede vognbaneskiftadvarsel. Hvis den registrerer et køretøj i den blinde vinkel eller et køretøj, der nærmer sig hurtigt bagfra, lyser en advarsels-LED i det pågældende sidespejl.

Adræthed både onroad og offroad
Ved lanceringen leverer Audi den nye Q3 med forskellige benzin og diesel motorvarianter i kombination med forhjulstræk eller quattro-firehjulstræk. Alle motorer er firecylindrede med direkte indsprøjtning og turboladning, og deres ydelse ligger mellem 150 hk og 230 hk. Kraftoverførslen udføres af en 6-trins manuel gearkasse eller en hurtigt skiftende 7-trins S tronic. Uden for veje med fast underlag sørger det permanente firehjulstræk for stor køreglæde med optimalt vejgreb og suveræn stabilitet, og nedkørselsassistenten (ekstraudstyr) holder den forudindstillede hastighed på stejle nedkørsler.

Afhængigt af kørselssituationen, vejens tilstand eller de personlige præferencer kan føreren variere karakteristikken af sin Audi Q3 i seks forskellige profiler via køredynamiksystemet Audi drive select – fra udpræget komfortabel over ekstra effektiv til udpræget sportslig. Systemet har også indflydelse på undervognen med støddæmperregulering (ekstraudstyr), hvor sensorer måler alle fire hjuls bevægelse samt accelerationen i længde- og tværretningen og tilpasser støddæmperne tilsvarende. Resultatet er øget dynamik samtidig med endnu større komfort. Som alternativ kan man vælge sportsundervognen – standard i forbindelse med S line-eksteriørpakken – med en strammere fjeder-/støddæmperafstemning samt den progressive styring. Dens udveksling bliver mere og mere direkte, jo mere rattet drejes, hvilket giver et stort bidrag til den nye Audi Q3’s adræthed.


Audi Q3 i Danmark

Audi Q3 lander hos de danske forhandlere i slutningen af efteråret. Der er ikke danske priser på Audi Q3 endnu.