Porsche er klar med ny 911 Cabriolet


6 uger efter debuten for Coupé tiltrækker 911 Cabriolet sig opmærksomheden. Den åbne 911’er fortsætter dermed årtiers tradition: Da Porsche i september 1981 præsenterede prototypen på den første 911 Cabriolet på den internationale biludstilling (IAA) i Frankfurt var kunder og fans ovenud begejstrede. Siden da har den åbne 911-variant, som er blevet udleveret til kunder siden 1982, haft en fast plads i modelprogrammet. Den åbne variant af sportsvognsikonet, som i 2019 markerer optakten til et hidtil uset festfyrværkeri af produkter, har alle Coupé-variantens innovationer. Blandt de specifikke videreudviklinger til Cabriolet er et nyt hydraulisk system, som åbner og lukker kalechen hurtigere end tidligere.

Den nye model viderefører det moderne formsprog fra Coupé-modellen, men den forbliver også i Cabriolet-versionen umiskendeligt en Porsche 911. Den fuldautomatiske stofkaleche har en fast glasbagrude. I kalechestrukturen er der integreret flade magnesiumelementer – såkaldte opbygninger, der effektivt forhindrer, at taget blæser op ved høje hastigheder. Kalechen kan åbnes og lukkes op til en hastighed på maks. 50 km/h. Det nye hydrauliske system til taget reducerer åbningstiden til ca. 12 sek., og en elektrisk udkørlig vindafviser reducerer vinden i nakkeområdet.

911 Cabriolet starter som Carrera S med baghjulstræk og som 4S med firehjulstræk. Begge modeller er udstyret med den trykladede 6-cylindrede boxermotor med en slagvolumen på 2.981 cm³ og en ydelse på 450 hk ved 6.500 omdr./min. og et drejningsmoment på 530 Nm, som er til rådighed mellem 2.300 og 5.000 omdr./min. En forbedret indsprøjtningsproces og andre optimeringstiltag som fx en omplaceret turbolader og ladeluftkøler øger virkningsgraden og reducerer emissionerne ved fremdrift. Kraftoverføringen sker via en nyudviklet 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Carrera S accelererer fra 0-100 km/h på 3,9 sek. (med Sport Chrono-pakke som ekstraudstyr: 3,7 sek.), og tophastigheden er 306 km/h. Carrera 4S har en tophastighed på 304 km/h, og den accelererer fra 0-100 km/h på 3,8 sek. (med Sport Chrono-pakke som ekstraudstyr: 3,6 sek.).

På grund af motorophængenes nye placering har cabrioletversionen endnu større torsionsstivhed end forgængermodellen. For første gang tilbydes sportsundervognen Porsche Active Suspension Management (PASM) til 911 Cabriolet. I den forbindelse er fjedrene kortere og hårdere, tværstabilisatorerne på for- og bagakslen er stivere, og undervognen er sænket 10 mm. Dermed ligger 911’eren endnu mere neutralt og afbalanceret på vejen.

Det udvendige design bærer præg af de tidligere generationer af 911’eren.
Den nye 911 Cabriolet fremstår bredere, mere selvbevidst og mere muskuløs end forgængermodellen. Over de store hjul med en diameter på 20” foran og 21” bagpå hvælver sig bredere hjulkasser. De baghjulstrukne modeller får dermed samme bredde som den hidtidige karrosseribredde på firehjulstrukne modeller. Bilens bagende er blevet 44 mm bredere. Den forreste del af bilen, som generelt er blevet 45 mm bredere, viderefører et traditionelt tema fra tidligere 911-generationer: Bagagerumsklappen er placeret langt fremme og har en markant fordybning foran forruden. Begge dele får fronten til at virke længere og udstråler dynamik.

Bagenden domineres af en tydeligt bredere og variabelt udkørlig hækspoiler og det ubrudte, elegante lysbånd. Med undtagelse af fronten og bagenden er hele karrosseriet fremstillet af aluminium.

Nydesignet interiør med en klar linjeføring
Interiøret er præget af instrumentpanelets klare og lige linjer med en tilbagetrukket instrumentenhed. Som i ur-911’eren forløber instrumentpanelet i hele kabinens bredde mellem to horisontale vinger. Foruden omdrejningstælleren, som er placeret i midten, får føreren sine informationer via to smalle, rammeløse displays. Centerskærmen, som nu er på 10,9”, til Porsche Communication Management (PCM) betjenes hurtigt og nemt.

Mange assistentsystemer for mere sikkerhed og komfort
Som en verdensnyhed har Porsche udviklet Wet Mode, som er standardudstyr. Funktionen registrerer vand på vejen, tilpasser reguleringssystemerne efter forholdene og advarer føreren. Føreren kan så afstemme bilen på en særligt sikkerhedsoptimeret måde med et tryk på en knap eller via Mode-kontakten på rattet (Sport Chrono-pakken). Advarsels- og bremseassistenten, som også er standardudstyr, registrerer ved hjælp af et kamera risikoen for kollisioner med køretøjer, fodgængere og cyklister, og systemet indleder om nødvendigt en advarsel eller en nødopbremsning. En parkeringsassistent inklusive bakkamera supplerer standardudstyret i Cabriolet. Som ekstraudstyr til 911’eren fås natsynsassistent med infrarødt kamera, adaptiv fartpilot med automatisk afstandsregulering, stop&Go-funktion og reversibel passagerbeskyttelse.

Priser
Carrera S Cabriolet: 2.540.455 kr. inkl. afgift, moms og levering
Carrera 4S Cabriolet: 2.691.547 kr. inkl. afgift, moms og levering