Ny Supra er klar!


Toyota har netop løftet sløret for den helt nye udgave af en af de mest ikoniske sportsvogne i verden, Toyota Supra. Det skete i forbindelse med verdenspremieren ved den internationale biludstilling North American International Auto Show 2019 i Detroit i USA. Afsløringen viser en potent baghjulstrukket sportsvogn med en 3.0-liters rækkeseks-motor med 340 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 500 Nm allerede fra 1.600 omdrejninger.
 

Sjældent har en ny bil vakt så stor forhåndsinteresse som den helt nye og femte generation af den legendariske sportsvogn Toyota Supra. Bilentusiaster og andet godtfolk har da også gået som katten om den varme grød i adskillige måneder i takt med, at enkelte, mindre detaljer er blevet offentliggjort.

Men nu har Toyota trukket klædet – eller snarere den specielle kamouflage – af den nye Supra og viser for første gang en helt usløret udgave af bilen, der fremover får navnet Toyota GR Supra.

Tilføjelsen af GR giver god mening, da Toyotas motorsportsafdeling TOYOTA GAZOO Racing står bag udviklingen af den ikoniske sportsvogn. Det er den første globale Toyota-model, som koncernens motorsportsafdeling har haft det fulde ansvar for.

Chefingeniør Tetsuya Tada, der er far til den lidt mindre sportsvogn, Toyota GT86, og miniraketten, Yaris GRMN, står bag udviklingen af femte generation Supra, hvilket i sig selv lover godt.
 

Ægte sportsvogn

Den nye Supra er da også en ægte sportsvogn i ordets reneste betydning. Absolut ingen steder er man gået på kompromis på bekostning af køreoplevelsen. Helt i Supras ånd. Bilen har på bedste vis frontmotor og baghjulstræk, som det hører sig til, med en optimal 50/50-fordeling af vægten mellem for og bag. Samtidig kan kørefokuserede entusiaster se frem til en spændende blanding af power, lethed og præcision, som er opnået takket være kombinationen af lavt tyngdepunkt, avanceret letvægtskonstruktion, ekstra høj vridningsstabilitet samt kort akselafstand og bred sporvidde.

Motoren er en 3.0-liters rækkesekser med en enkelt turbolader med twin scroll-teknologi, der er med til nærmest at eliminere eventuel turbotøven. Den potente motor yder 340 hestekræfter og har et drejningsmoment på 500 Nm, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. I samspil med en 8-trins automatgearkasse, der giver en glidende og kraftig acceleration, når den nye Toyota GR Supra fra 0 til 100 km/t. på blot 4,3 sekunder.

Brede 19” alufælge er standard på den nye Toyota GR Supra, der er sat mere end sportsligt op med fire-stemplede bremser fra Brembo, særligt hårdføre hjullejer samt hjulmontering med en negativ camber, der er et udtryk for, at hjulene står en smule skævt på asfalten for at øge grebet i sving.
 

Testet på danske veje

Motorsportsafdelingen, TOYOTA GAZOO Racing, der bl.a. vandt 24-timers løbet på Le Mans og verdensmesterskabet i rally sidste år, har i udviklingen af den nye Supra trukket på sine mange erfaringer inden for netop motorsport.

Teamet har testet bilen utallige gange på Nordsløjfen på den berømte Nürburgring samt på de omkringliggende veje i Tyskland og andre steder i verden – heriblandt også i Danmark – for at opnå den mest adrætte, stabile og givende håndtering af sportsvognen under alle tænkelige forhold.

Endelig har den øverste chef for Toyota på verdensplan, Akio Toyoda, der er barnebarn af grundlæggeren af Toyota og selv passioneret racerkører, også testet bilen på Nürburgring for at sikre sig, at sportsvognen leverer, hvad den lover, inden han gav den det endelige grønne lys.

Det er ikke kun gennem bilens tekniske detaljer, at Toyotas store sportsvogns arv går igen. Allerede ved første øjekast er det tydeligt at se, at også designet trækker tydelige spor tilbage til ikoniske Toyota-sportsvogne.
 

Toyota 2000GT fra 1967, bl.a. kendt som James Bond bil, skinner igennem Supras lange køler, bilens kompakte form og dobbelt boble taget, mens det særlige udseende fra den seneste generation af Supra er fanget i designet både for og bag og i særdeleshed i de muskuløse bagvinger og buen i den integrerede hækspoiler.
 

Hypnotiserende designlinjer

Det er teamet i Toyotas amerikanske designcenter CALTY i Californien, der står bag bilens nærmest hypnotiserende designlinjer. Chefdesigner Nobou Nakamura har forsøgt at skabe et design, der på elegant vis forener det moderne med det romantiske, klassiske sportsvognsdesign.

Samtidig skulle der tages hensyn til, at designet skulle medvirke til helt optimale køreegenskaber, hvilket dobbelt boble taget bl.a. er med til at sikre. Udover at være et historisk vingesus fra 2000GT har det specielle tag også en praktisk funktion og reducerer luftmodstanden uden at give afkald på plads til hovedet på fører og passager inde i kabinen.
 

Bag rattet oplever man hurtigt, at man som fører har haft både ingeniørernes og designernes fulde fokus med sidestøttende sportssæder, head-up-display i forruden, førerorienterede instrumenter i panelet og paddle shifts bag læderrattet. Desuden byder cockpittet på et multimediesystem med en 8,8” touch skærm med integreret navigation med mulighed for trådløst streaming af lyd fra ens smartphone ud i gennem de ti højttalere.


Stærkt begrænset antal

Når den nye Toyota GR Supra introduceres i løbet af i år, sker det stort set samtidig over hele verden. Det betyder, at kun 900 biler finder vej til det europæiske marked i 2019, hvorfor antallet af biler til det danske marked også vil være stærkt begrænset.

Derfor har Toyota åbnet for reservationen af den nye Supra allerede inden, at bilens design og specifikationer er blevet afsløret. Reservationen af den nye Supra foregår udelukkende online på Toyota Danmarks særlige Supra-side på toyota.dk/supra. Her kan man, hvis man vil have chancen for at være blandt de første ejere af den nye Supra i Danmark, udfylde sine personlige informationer samt betale 15.000 kr. i depositum.
 

Pengene bliver modregnet i bilens endelige pris, og man har mulighed for at fortryde sin reservation, så længe man ikke har underskrevet en købsaftale. Depositummet på 15.000 kr. vil i så fald blive tilbagebetalt.
 

Er man blandt de heldige, der allerede får leveret sin nye bil i 2019, bliver man samtidig medlem af den eksklusive Supra 900-klub, der samler de 900 første Toyota GR Supra-ejere i Europa og giver dem en række særlige fordele inden leveringen af bilen.


Toyota GR Supra bliver produceret på Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østrig og introduceres i Danmark til sommer. De danske priser offentliggøres i god tid inden da.