Endelig! Ny Jaguar XE


Et endnu mere sportsligt look, mere luksuriøst interiør, og de seneste teknologiske landvindinger. Så kort beskriver Jaguar den nyeste version af deres XE model. En bil, der lanceres i løbet af foråret, og som understreger Jaguar mærkets ikoniske status som producent af biler med passion. Biler, der er designet med det formål at  ”exite the senses”.

Med designelementer fra Jaguar F-TYPE gøres den ellers i forvejen meget sportsligt udseende Jaguar XE endnu mere dynamisk at se på. Med fuld LED lyssignatur både foran og bagved, ny bagkofanger og nye smalle baglygter fremstår bilen både bredere og lavere end tidligere – og netop de nye smalle baglygter, har været et must, da de gamle meget store baglygter, fik bilen til at virke tung og på ingen måde harmonisk, set sammen med den ellers så sporty front.

Luksus indenfor
Indenfor er der i den grad ryddet ud i det gamle interiør for at gøre plads til en helt ny førerplads. Væk er det hårde plast, og ind er kommet soft touch materialer. Interiøret i den nye XE bringer tre helt nye elementer til føreren. Der er kommet mere komfort, højere kvalitet og connecivity for alle passagerer.

Enhver del af kabinen er blevet opgraderet for at skabe en endnu mere bekvem bil med bedre passager- komfort og mere fralægningsplads.

En af de meget synlige nye ting er introduktionen af samme gearvælger, der allerede er at finde i F-TYPE og rattet er nu identisk med det, der sidder i Jaguars prisvindende elbil – Jaguar I-PACE. Et rat med en mængde funktioner, der gør betjeningen af blandt andet infotaimnentsystemet endnu mere praktisk og intuitivt forståeligt.

XE er også connected som aldrig før. Infotainmentsystemet - Touch Pro Duo systemet - der genfindes i Jaguar I-PACE, og elementer som trådløs opladning af blandt andet smart phones, findes for første gang i den mindste Jaguar.

Når man har en sportslig bil som Jaguar XE, er det ikke altid udsynet ud af baggrunden er det mest fantastiske. Derfor introduceres Clear Sight bakspejlet – et spejl, der netop også er introduceret i Range Rover Velar, hvis bagrudeudsyn heller ikke har vundet priser.

Et kamera indbygget i hajfinneantennen giver krystalklart billede i bakspejlet, så bagruden kan være helt dækket, uden at det derved går ud over udsynet.

Dynamiske køreegenskaber
Jaguars letvægts aluminiums karosseri er kernen i bilens dynamiske køreegenskaber. Mere end 75 procent er ren aluminium, der er både let og stærkt.

Det kommer blandt andet til sin ret når bilen sættes i Dynamic Mode, hvor bilens sportslige egenskaber for alvor viser sig. Hurtigere gearskift, hurtigere speederrespons og strammere styring gør oplevelsen endnu mere intens i XE. Blandt andet kan man via den centrale touch skærm definere affjedringens hårdhed alt efter om man ønsker komfort eller sport.

Den nye XE kommer som standard med automatgear, og kan fås som enten baghjulstræk eller med træk på alle fire. Hurtigste standard XE er dermed den 2.0 liters benzinversion med 300 hk. 100 km/t klares på  5,7 sekund.

Motorudvalget spænder over to benzinmotorer og en dieselmotor
I benzinversionen er det nu slut med den 200 hk version. Valget står nu mellem den 250 og 300 hk. På dieselsiden er det den 180 hk version, der kan fås. En bomstærk 2.0 liters motor med et moment på hele 430 Nm og et brændstoføkonomi på over 20 km/l.

Standard på alle XE er nu automatgear, 18 tommer aluhjul, elektriske lædersæder, LED lygter for og bag, bakkamera og parkeringssensorer og lane keeping assist systemet.

Kunderne kan vælge mellem S, SE og HSE versioner, og det er desuden muligt at vælge den sportslige R-Dynamic version.

Priserne er endnu ikke tilgængelige i Danmark. Lancering forventes kort efter sommerferien.