Omfattende opdatering af Audi Q7


Audi Q7 får en komplet opdatering – både optisk og teknisk. Den store SUV kommer med det nye design fra Q-familien, imponerende pladsforhold og masser af dynamik og komfort. Mildhybridteknologien, det digitale betjeningskoncept og HD Matrix-LED-forlygterne (ekstraudstyr) inklusive laserlys er nogle af de mange highlights. Den nye Audi Q7 introduceres i Danmark til efteråret.

Robust design
Audi Q7 fremviser de SUV-typiske elementer i det aktuelle designsprog. Den store singleframe er ottekantet med seks lodrette lameller, og de todelte luftindtag i frontens sider samt panelerne har også et markant og mere udtryksfuldt design, som understreger den store SUV's frihøjde og offroadegenskaber. Forlygterne, der som ekstraudstyr fås med HD Matrix-LED-teknologi med Audi laserlys, understreger med deres udformning og lyssignatur bredden på den luksuriøse model. På den nydesignede bagende skaber en markant kromliste den optiske forbindelse mellem de smalle baglygter med deres teknisk avancerede grafik, og dermed videreføres den vandrette linjeføring.

Med S line-eksteriøret (ekstraudstyr) har Audi Q7 en mere sportslig fremtoning med en spoilerliste på den forreste stødfanger, et sportsligt udformet bundskjold på bagenden samt fuldlakering og 19”-fælge.

Sportslig på vejen og stærk i terrænet
Audi har styrket de dynamiske egenskaber ved Q7 markant. Som ekstraudstyr fås den store SUV med den elektromekaniske aktive krængningsstabilisering, hvor aktiverbare stabilisatorer reducerer karrosseribevægelserne ved ligeudkørsel på ujævne veje. I forbindelse med en sportslig kørestil er der således fokus på en optimal krængningskompensation, og hældningen i sving er markant mindre. Firehjulsstyringen fås ligeledes som ekstraudstyr, hvor baghjulene drejer op til 5 grader modsat forhjulene ved lav hastighed for øget adræthed, mens baghjulene på motorvejen styrer i samme retning for at øge stabiliteten.

Alt i alt sørger de avancerede systemer for, at Audi Q7 trods sin størrelse er manøvredygtig, præcis og adræt ved bykørsel og i skarpe sving. Samtidig optræder den som en yderst komfortabel langturs-SUV især i forbindelse med den adaptive luftaffjedring. Den sørger også for en variabel frihøjde og gør Audi Q7 med det standardmonterede quattro-firehjulstræk parat til kørsel i terræn. Til det formål kan man vælge den tilsvarende Offroad-indstilling via køredynamiksystemet Audi drive select med syv forskellige profiler. I alle syvsæders Q7-modeller er luftaffjedringen standardudstyr. Med S line-eksteriøret kommer den lidt strammere adaptive air suspension sport, som sænker bilens niveau med 15 mm i forhold til den normale luftaffjedringsundervogn.

Mildhybridteknologi
Alle motorer til Audi Q7 er koblet sammen med en 8-trins tiptronic og det permanente firehjulstræk. I første omgang kan man vælge mellem to forskellige dieselmotorer. Kort efter lanceringen følger en benzinmotor og senere også en plug-in-hybridmodel.

Standard mildhybridteknologien har en stor andel i motorernes effektivitet, og teknologien kan sænke forbruget med op til 0,7 l pr. 100 km ved reel kørsel. Systemets centrale komponent, remstartergeneratoren, forsyner et 48-volts primært ledningsnet, hvori et kompakt litium-ion-batteri lagrer energien. Ved deceleration kan remstartergeneratoren genindvinde en effekt på op til 8 kW og lagre den i batteriet.Hvis føreren slipper speederen i hastighedsområdet mellem 55 og 160 km/t, kan Audi Q7 rekuperere, rulle i tomgang eller rulle i op til 40 sek. med standset motor. Når føreren giver gas, starter remstartergeneratoren motoren igen – hurtigere og blidere end med en almindelig starter. Start-stop-systemet fungerer allerede fra 22 km/t.

Lounge i luksusklassen
Uanset om du vælger fem eller syv sæder, kombinerer Audi Q7 høj prestige med praktiske hverdagskvaliteter. Takket være sit nye design er den store SUV vokset med 11 mm og har nu en længde på 5.063 mm. I bredden måler den 1.970 mm og i højden 1.741 mm inklusive tagantenne. Når det gælder kabinelængde samt lofthøjde og albueplads foran og bagi, byder Audi Q7 på mere plads end sine direkte konkurrenter. Mange opbevaringsrum, et nyt rum i instrumentpanelet samt stor bagagerumskapacitet giver en stor funktionel nytteværdi. Afhængigt af bagsæderyglænets position byder bagagerummet i den femsæders variant på en volumen på mellem 865 og 2.050 l – sidstnævnte med en plan lastflade. Bagklappen åbnes og lukkes elektrisk som standard, og som ekstraudstyr også via en fodbevægelse. Som ekstraudstyr tilbyder Audi bagsæde plus, hvor alle tre sæder kan indstilles separat i længdepositionen og i ryglænshældningen, samt en tredje sæderække med to elektrisk sænkbare pladser.

Arkitekturen i cockpittet harmonerer med det nye, digitale betjeningskoncept, som omfatter to store touchscreens med mærkbar og akustisk feedback. Alle elementer passer på logisk vis til hinanden – fra det smalle luftdysepanel til den brede konsol på midtertunnellen. I mørke sørger konturambientebelysningspakken for at oplyse kabinen. Som ekstraudstyr kan man vælge komfortudstyr som fx et 4-zoners klimaanlæg, en servofunktion, som lukker dørene næsten lydløst, Bang & Olufsen Advanced Sound System med 3D-lyd eller Air Quality-pakken med aromatisering og ionisator. Et highlight i forbindelse med udvalget af sæder er de multijusterbare individuelle kontursæder og S-sportssæder plus, som begge fås med klimafunktion og massage.

Intelligent opkobling og assistentsystemer
MMI Navigation plus sørger for opkobling i særklasse. Med dette system følger LTE Advanced, et Wi-Fi-hotspot, den naturlige stemmebetjening og den omfattende portefølje fra Audi connect. Sidstnævnte rækker fra trafikinformationer online over navigation med Google Earth til hybridradio. Den cloudbaserede Amazon-stemmetjeneste Alexa, som er integreret i MMI-betjeningssystemet, er en anden nyhed. Det samme gælder for Car-to-X-tjenesten ”lyskrydsinformation”, som indføres løbende i udvalgte europæiske byer. Takket være opkoblingen med byens infrastruktur modtager bilen via en server informationer fra lyskrydsenes centralcomputer, så føreren har mulighed for at tilpasse hastigheden til den grønne bølge forude. I det fuldt digitale Audi virtual cockpit – og i head-up-displayet (ekstraudstyr) – kommer der en personlig hastighedsanbefaling samt den resterende tid til næste grønne bølge, hvis føreren allerede venter ved et rødt lys. Dermed bidrager systemet til en forudseende, effektiv kørestil og er med til at sikre et vedvarende flow i trafikken.

Den adaptive kørselsassistent, som kombinerer funktionerne fra den adaptive hastighedsassistent og kø- og vognbaneføringsassistenten, aflaster også føreren – specielt på lange strækninger. I samarbejde med effektivitetsassistenten decelererer og accelererer den Audi Q7 forudseende. En anden nyhed er nødsituationsassistenten, der aktiveres i tilfælde af, at føreren ikke længere udviser nogen aktivitet, og standser bilen samt indleder beskyttelses- og redningstiltag. Denne funktion er både aktiv i den assisterede funktion og ved manuel kørsel.

Audi Q7 i Danmark
Q7 introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af motorer og udstyr heller ikke er fastlagt.