BMW M2 CS


Lige siden lanceringen i 2016 har BMW M2 høstet lovord for sine karakteristiske køreegenskaber. Sidste år blev BMW M2 Competition lanceret, og satte baren en anelse højere. Nu er tiden så snart inde til endnu engang at toppe kransekagen med den helt nye BMW M2 CS.

CS-betegnelsen (Club Sport) er af stor værdi for BMW. Når den nye BMW M2 CS skal tage arven op fra seneste generation af BMW M3 CS og BMW M4 CS er forventningerne naturligvis også høje.

Mere krudt, mere teknik, mindre vægt
Den nye BMW M2 CS bygger videre på BMW M2 Competition, som blev lanceret sidste år. Lige siden har lyset været tændt i de sene aftentimer hos BMW M GmbH. Og efter at asfalten på Nürburgring har afsagt sin dom, er resultatet klar: En endnu skarpere køremaskine er skabt.

Under motorhjelmen af kulfiberforstærket plast (CFRP) med centralt luftindtag ligger der en 3,0 liters M TwinTurbo-rækkesekser, som yder 450 hestekræfter – 40 hestekræfter mere end i BMW M2 Competition. Kræfterne leveres til baghjulene og bilen kommer standard med Michelin Pilot Sport Cup 2-dæk.

Modellen har, for første gang i en CS-model, sekstrins manuel gearkasse, mens der kan tilvælges en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (M DCT). Med M DCT-gearkassen foregår sprinten fra 0-100 km/t på 4 sekunder rent (manuelt gear 4,2 sekunder). Tophastigheden er 280 km/t. Motorlyden formidles gennem et specielt udstødningssystem med fire udstødningsrør i rustfri stål.

Den adaptive M-undervogn – som tidligere var forbeholdt større BMW M-modeller – er standard på den nye BMW M2 CS. Det samme er M sportsbremser med 400 mm skiver foran og 380 mm skiver bagpå. Hvis ønsket kan BMW M2 CS også leveres med keramiske bremser og aktivt M differentiale på bagakslen. For første gang produceres også taget på M2 CS i kulfiber, hvilket bidrager til en lavere vægt. Fælgene holder også vægten nede med 9x19” fælge foran, som kun vejer 9 kilo, mens 10x19” fælge bagpå vejer lige knap 10 kilo.

Med de mekaniske ændringer følger også en række nye designelementer. Nedenfor den karakteristiske motorhjelm finder man forkofangeren i kulfiber. Det samme gælder spejlkapperne og spoileren på bagklappen, som også er produceret i kulfiber. Disse detaljer bidrager ligeledes til større downforce og bedre aerodynamik.

Klædt i kulfiber og alcantara
Interiøret i den nye BMW M2 CS præges af kulfiberdetaljer, overflader i alcantara og ikke mindst nogen helt specielle sportssæder i læder og alcantara. Røde kontraktsømme går igen flere steder i interiøret, og de velkendte BMW M-striber ses i både de integrerede nakkestøtter og på sikkerhedsselerne.

Hele midterkonsollen er lavet af kulfiber, hvilket yderligere reducerer vægten med 50 procent sammenlignet med en standardbil. Små CS-logoer i interiøret minder både fører og passager om, at den bil de sidder i, er noget helt specielt.

Fremtidig klassiker til hverdag og fest
Den nye BMW M2 CS har alle de sportslige egenskaber, der kræves på en racerbane, men det er også en sportsbil til hverdagsbrug. Bagagerummet er på 390 liter og har plads til både hjelm, kørehandsker og kufferterne til weekendturen.

Den nye BMW M2 CS lanceres i 2020 og produceres i et meget begrænset antal - og kun i farven Misano Blue.

Det er endnu uvist, hvor mange biler der kommer til det danske marked.