Toyota RAV4 - nu som plug-in-hybrid


Toyota åbner i dag et nyt, vigtigt kapitel i historien om den populære SUV, Toyota RAV4, der netop har haft verdenspremiere som plug-in hybridbil på den internationale biludstilling, Los Angeles Auto Show, i USA.

Den første plug-in hybridudgave af RAV4 læner sig op af over 20 års Toyota-lederskab inden for hybridteknologi og byder på en bil, der på den ene side aldrig har haft en kraftigere motor og er den næstkraftigste Toyota-model kun overgået af sportsvognen GR Supra. Og på den anden side heller aldrig har været mere brændstoføkonomisk og miljørigtig.

Den almindelige hybridbil, RAV4 Hybrid, kom i år i en helt ny og femte generation og har siden taget danskerne med storm. Der er her i november således leveret over 2.000 nye RAV4 i Danmark siden introduktionen først på året, hvilket svarer til en stigning på 55 procent sammenlignet med samme periode i fjor. Dermed racer RAV4 direkte mod alle tiders salgsrekord for modellen i Danmark.

Firehjulstræk som standard
Selv om RAV4 også fås med 2.0-liters benzinmotor, har hovedparten af danskerne i årets første 10 måneder valgt hybridudgaven af RAV4. Her er det muligt at vælge mellem forhjulstræk med 218 hestekræfter eller firehjulstræk med 222 hestekræfter. Den kommende RAV4 Plug-in kommer som standard med et intelligent firehjulstræk og vil kunne give RAV4-salget et yderligere boost.

Det intelligente firehjulstræk understøttes af to elmotorer - en til forhjulene og en anden til baghjulene. I kombination med den samme 2.5-liters benzinmotor, som også ligger i den almindelige hybridudgave af RAV4, yder hybridsystemet samlet set hele 306 hestekræfter. Det sender RAV4 Plug-in fra 0 til 100 km/t. på blot 6,2 sekunder og sætter derved konkurrenterne med brændstofmotor i klassen eftertrykkeligt til vægs.

Samme konkurrenter kommer, trods det kraftfulde hybridsystem i RAV4 Plug-in, også til kort, når der skal sammenlignes brændstoføkonomi og udledning af CO2. For på trods af den effektfulde hybridmotor markerer den firehjulstrukne RAV4 Plug-in sig alligevel stærkest blandt klassens plug-in hybridbiler med en brændstoføkonomi på 77 km/l og en CO2-udledning på kun 30 g/km målt efter den nye og mere retvisende WLTP-testmetode.

Op til 60 km på ren el
Det skyldes ikke mindst det nye store lithium-ion batteri, der kan lades op med ladestik, og en såkaldt boost-konverter, som altså både kan levere nok kraft og sørge for optimal miljørigtig kørsel. Rækkevidden på ren el og dermed kørsel helt uden nogen form for udledning af CO2, kvælstoffer eller partikler er således op til 60 km. Med en gennemsnitlig pendlingsafstand for danskere ifølge Danmarks Statistik på 22 km fra bopæl til arbejde vil man altså snildt kunne køre mellem hjem og arbejde i den nye RAV4 Plug-in helt uden brug af brændstof ligesom i en elbil.

Men samtidig er man ikke begrænset i rækkevidde, da plug-in hybridbilen fortsætter med at køre på en kombination af el og benzin via det selvopladelige hybridsystem, når der ikke er mere strøm på det opladelige batteri. Man slipper derved for bekymringen om at løbe tør for strøm og ikke at kunne køre videre.

Toyota offentliggør priser på den nye RAV4 Plug-in tættere på introduktionen, der i Danmark sker i anden halvdel af 2020.