Audi e-tron med øget rækkevidde


Samtidig med premieren på e-tron Sportback lancerer Audi en teknisk update til den første e-tron model. Effektiviteten øges takket være softwaretilpasninger og optimeret hardware i drivlinjen. Det betyder, at alle varianter af den elektriske SUV, som produceres fremover, vil få ca. 25 km længere rækkevidde.

Alle detaljer tæller – det har været grundtanken bag ingeniørernes arbejde på at øge effektiviteten og dermed rækkevidden på Audi e-tron endnu mere. Audi e-tron 55 quattro kan fremover køre op til 437 km på en batteriopladning (WLTP-cyklussen) og har dermed ca. 25 km ekstra rækkevidde. Ved hjælp af en ny type hjulbremse er det lykkedes for udviklerne at reducere det såkaldte restbremsemoment yderligere – det tab, der opstår, når bremsesadlerne er tæt på bremseskiven. Drivlinjen er også blevet mere effektiv. Ved almindelig kørsel er det som udgangspunkt motoren på bagakslen, der sørger for fremdriften. Nu sørger en række optimeringer for, at den forreste elmotor næsten bliver fuldstændig frakoblet og ikke får tilført strøm, og først når førerens aktuelle kørestil kræver en højere ydelse, kommer begge motorer i drift. Det giver en langt bedre effekt, når motoren kører med uden strøm og uden elektrisk friktionstab – det er den store fordel ved en asynkron motor. Derudover er den anvendelige andel af højvoltsbatteriet blevet større. 95 kWh-batteriet i Audi e-tron 55 quattro har nu en nettokapacitet på 86,5 kWh.

 

Ekstra effektiv termostyring
Ingeniørerne har ligeledes forbedret kølingen yderligere. Den yderst fleksible termostyring, som består af fire separate kredsløb, er blevet opgraderet og tempererer højspændingskomponenterne endnu mere effektivt. Det har gjort det muligt at reducere volumenstrømmen i kølevæskekredsløbet, så pumpen bruger mindre strøm. Det intelligente kølesystem kan fortsat sikre hurtig jævnstrømsopladning, en lang levetid for batteriet og gentagne præstationer selv ved høj belastning. I den forbindelse gør den standardmonterede varmepumpe brug af restvarmen fra højspændingskomponenterne til opvarmning af kabinen. Afhængigt af udetemperaturen kan kunderne dermed opnå en rækkeviddefordel på op til 10 % i Audi e-tron.

 

Større påløbsrekuperation
Det innovative rekuperationssystem bidrager med op til 30 % af den samlede rækkevidde. Audi e-tron kan genindvinde energi på to måder: Via påløbsrekuperation, når føreren slipper speederen, eller via bremserekuperation, når føreren træder på bremsepedalen. I begge tilfælde arbejder elmotorerne som generator og omdanner bevægelsesenergien til elektrisk energi. Ved decelerationer på op til 0,3 g – det er over 90 % af tilfældene i dagligdagen – oplades højvoltsbatteriet af elmotorerne, der fungerer som generator.

Rekuperationssystemet regulerer genindvindingen af energi variabelt mellem de to elmotorer – både i påløb og ved opbremsning. Graden af påløbsrekuperation kan vælges i tre niveauer via skiftekontakter på rattet og er nu endnu mere udpræget, hvilket giver mulighed for en stærkere ”one-pedal-feeling”. Ved en opbremsning fra 100 km/t kan Audi e-tron rekuperere med op til 300 Nm og 220 kW. Det er mere end 70 % af dens trækkraft.

 

Ny motorvariant
Samtidig med lanceringen af e-tron Sportback tilbyder Audi nu en anden motorvariant. e-tron 50 quattro, der både fås som SUV og som SUV-coupé, har en ydelse på 313 hk og et drejningsmoment på 540 Nm. Modellen accelererer fra 0-100 km/t på 6,8 sek. og videre op til tophastigheden på 190 km/t. Batteriet består af 27 moduler med hver 12 prismatiske celler. Systemet vejer ca. 120 kg mindre end det i søstermodellen og leverer 71 kWh energi brutto (64,7 kWh netto). Dermed kan Audi e-tron 50 køre op til 329 km på en fuld opladning i henhold til WLTP-cyklussen, og Sportback-modellen kan køre op til 339 km på grund af det mere aerodynamiske karrosseri.

 

Audi e-tron med øget rækkevidde i Danmark
De e-tron modeller, der bestilles fra december 2019, vil få glæde af den tekniske update, der giver øget effektivitet og dermed længere rækkevidde.