VW pręsenterer ID4


ID.4 er Volkswagens første 100 % elektrisk drevne SUV, der ligesom den kommende ID.3 er baseret på koncernens skalerbare, modulære elektriske platform kaldet MEB. Med denne platform besidder ID.4 alle de stærke egenskaber, der vil kendetegne alle modellerne i ID.- familien: kompakte dimensioner, et rummeligt interiør, sportslig appeal, intuitiv betjening og online. Volkswagen-brandets strategiske offensiv indenfor e-mobilitet er således succesfuldt skudt i gang. I henhold til nye planer skal op til 1,5 millioner Volkswagen elbiler rulle af samlebåndet allerede i 2025 - betydeligt flere end hidtil planlagt.

ID.CROZZ-konceptbil udvikler sig til ID.4.
Den ser selvsikker og progressiv ud på vejen, er altid online, leverer nulemissionskørsel og kører lige ind i hjertet af verdens mest populære segment. Volkswagen giver nu verden et smugkig på mærkets første 100 % elektriske, kompakte SUV – ID.4-prototypen. Den anden model i ID.-familien lanceres i Europa i slutningen 2020. Tallet 4 identificerer den nye model som en repræsentant for det kompakte SUV-segment. Det er en direkte efterfølger af ID.3, der følger i hjulsporene på Boblen og Golf og repræsenterer starten på det tredje store kapitel i Volkswagen-mærkets lange historie. Forkortelsen ID. står for intelligent design, identitet og visionære teknologier.

Open Space-koncept giver et masser af plads.
ID.4s aerodynamiske og raffinerede eksteriør er defineret af MEB-plastformens revolutionerende arkitektur: Bilens forende er kort, akselafstanden lang, hvilket giver ekstraordinær god plads i kabinen. Føreren og passagererne i ID.4 kan tage plads i Open Space – et ekstraordinært rummeligt og lyst interiør.

ID.4 kommer – ligesom ID.3 – med forskellige batteristørrelser og introduceres i første omgang med baghjulstræk, senere følger en motorstærk, firehjulstrukket variant. Batteriet er installeret under kabinen for at give bilen et lavt tyngdepunkt og en optimal vægtfordeling på for- og bagaksel, hvilket resulterer i fremragende dynamisk kvaliteter. Batteriet kan oplades med AC og DC, og tre-faset lader er standard.
ID.4 vil – afhængig af batteristørrelsen – være i stand til at kunne køre op til 500 kilometer på en opladning (WLTP).


Førerpladsen i ID.4 er enkelt designet og betjenes næsten udelukkende via berøringsaktiverede funktioner eller intelligent Natural Voice-kontrol. Volkswagens første 100 % elektriske SUV tilbyder et højt niveau af sikkerhedsteknologier og er online.

Volkswagens strategi: elbiler til alle
Volkswagens elektriske offensiv tager fart som planlagt. I 2019 nåede virksomheden en vigtig milepæl med verdenspremieren på den 100 % elektriske ID.3 og produktionsstart på fabrikken i Zwickau. Markedslanceringen af ID.-familien er Volkswagens prioritet nummer ét for 2020, og de første ID.3'er rammer de europæiske veje til sommer.

Store investeringer mod et større mål.
I løbet af de næste par år stiler Volkswagen mod at blive en verdensførende inden for elektrisk mobilitet. For at nå dette mål investerer koncernen 33 mia. euro i elektrisk mobilitet frem mod 2024, hvoraf de 11 mia. euro er øremærket til Volkswagen-mærket. Volkswagen forventer at producere 1,5 millioner elbiler i 2025.

Fra 2021 forventes Zwickau-fabrikken at producere op mod 330.000 elbiler om året, hvilket gør det til Europas største og mest effektive elbilsfabrik. Internationalt er forberedelserne til lanceringen af ID.- familien også i fuld gang i Kina og USA. Forproduktionen er allerede påbegyndt på det kinesiske anlæg i Anting.

Den modulære elektriske platform er en åben platform. 
At stille den modulære elektriske MEB-platform til rådighed for andre producenter markerer også et nyt skridt. Ford vil være en af de første bilproducenter uden for Volkswagen-koncernen, der bruger MEB-platformen. Virksomheden planlægger at forsyne det europæiske marked med et MEB-baseret køretøj fra 2023 og forventer at sælge mere end 600.000 elbiler på seks år.

Produktionen af battericeller begynder i starten af 2024. 
Volkswagen har også taget et afgørende skridt med hensyn til udvikling, test og produktion af battericeller. Der er planer om at udvikle en fabrik i Salzgitter til produktion af battericeller, der vil have en produktionskapacitet på 16 gigawattimer fra begyndelsen af 2021. Produktionen er planlagt til at skulle starte i begyndelsen af 2024. Volkswagen har oprettet et joint venture med det svenske firma Northvolt til dette formål.