Produktionsklar BMW iX3 pręsenteret


Med den fuldelektriske BMW iX3 bliver BMW X3 den første SUV-model fra det tyske bilmærke, som tilbydes med både benzin- eller dieselmotor, som plug-in-hybrid og som ren elbil. BMW iX3 blev først vist som konceptbil - nu er der verdenspremiere på den produktionsklare model.

”På den helt nye BMW iX3 går rigtigt meget igen fra konceptmodellen, som er vist tidligere. Resultatet er en fuldelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlinje og en solid rækkevidde. Nu kan vi endelig afsløre detaljerne, som mange har ventet på” siger Mette Lolholm, Corporate Communications Manager hos BMW Danmark.

Første model med ny elektrisk drivlinje
BMW iX3 er første model med BMW’s femte generation af den elektriske drivlinje. Den effektive elmotor er placeret på bakakslen, og yder 286 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Nm, 0-100 km/t klares på 6,8 sekunder. På samme måde som elbilen BMW i3, kan også BMW iX3 køres med den effektive ”one pedal feeling”. Forbruget er 18,6 kWh/100 km og topfarten er 180 km/t.

BMW iX3 får en rækkevidde på op til 460 km (WLTP) fra et batteri med en bruttokapacitet på 80 kWh. Ladekapaciteten på 150 kW DC/11 kW AC gør, at man ved hurtigladning på 150 kW kan nå 80% opladning på kun 34 minutter. Et ”ladestop” på 10 minutter giver dermed omkring 100 km ekstra rækkevidde. Ved 11 kW ladning, fuldlades batteriet fra 0-100% på 7,5 time. Den integrerede varmepumpe, som klimatiserer både kabinen og batteriet, er standard. Batteripakken vejer 529 kg, og giver BMW iX3 en køreklar vægt på 2.185 kg.

Genkendeligt design med særlige detaljer 
Proportionerne kender man fra BMW X3, men BMW iX3 skiller sig ud med designelementer, som både optimerer luftmodstanden og giver modellen sit eget udtryk. Den lukkede kølergrill, lodrette luftindtag foran samt "Air Breather"-åbningerne bag forhjulene er detaljer, som er eksklusive på BMW iX3.

Interiøret ligner i høj grad det, som kendes fra de andre i X3-familien. I BMW iX3 er logoet på rattet, gearstangen, start/stop-knappen og enkelte andre elementer omkranset af den karakteristiske blå BMW i-farve.

Bagagerummet er på 510 liter, kun 40 liter mindre end på benzin- og dieselmodellerne, med et specielt rum til opbevaring af ladekabler.

To udstyrsmodeller – enkelt valg for kunden
”Vi har god erfaring med at tilbyde BMW i3 med færdige udstyrspakker, derfor viderefører vi denne løsning til BMW iX3. Kunderne kan vælge mellem to forskellige udstyrspakker, hvor selv standardmodellen er rigtigt godt udstyret”, siger Mette Lolholm videre. Der kan vælges mellem BMW iX3 Charged og BMW iX3 Charged Plus.

BMW iX3 Charged har blandt andet følgende standardudstyr: 19" aluminiumsfælge, elektrisk justerbare lædersæder, panoramasoltag, tagræling, adaptiv undervogn, BMW Live Cockpit Professional og navigationssystem, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, metallak, sportslæderrat, automatisk bagklap, trådløs opladning af mobiltelefonen, Ambient interiørbelysning, LED-forlygter samt Apple CarPlay og Android Auto.

BMW iX3 Charged Plus har i tillæg til udstyret i Charged blandt andet: 20" aluminiumsfælge, elektrisk justerbare lædersportssæder med lændestøtte, komfortadgang (nøglefri betjening), Acoustic glazing (optimeret akustisk lyddæmpning), BMW Iconic Sounds Electric, adaptive fuld-LED forlygter med fjernlysassistent, Parking Assistant Plus, Head-Up Display, Harman Kardon Surround højttalersystem samt Gesture Control (styring af infotainmentsystemet med håndbevægelser).

Til begge udstyrsmodeller kan man tilvælge ekstraudstyr ud over standardudstyret som for eksempel anhængertræk. Bilen kan trække 750 kg.

Klar til trådløse opdateringer
Som en række andre nye BMW modeller, kan BMW iX3 ligeledes opdateres trådløst (”over-the-air”). Det åbner op for muligheden for at købe nyt udstyr og tjenester selv efter, at bilen er leveret. Bilen kan opdateres på to måder: Enten ved direkte download via bilens integrerede SIM-kort, eller gennem en smartphone og BMW Connected appen.

Produktionsstart og lancering
Serieproduktionen af BMW iX3 starter senere på sommeren. Lanceringen vil først starte i Kina, og derefter udvalgte europæiske lande, herunder Danmark, som får sine første biler leveret i starten af 2021.