Helt ny S-Klasse fra Mercedes-Benz!


Her på redaktionen ser vi altid frem til introduktionen af en ny S-Klasse fra Mercedes-Benz. Det gør vi fordi det giver et rigtig godt fingerpeg om, hvad vi kan forvente i de mere almindelige biler i den nærmeste fremtid. Og den nye S-Klasse fascinerer med det samme med nyt design, uovertruffen komfort og revolutionerende nyheder som MBUX med Interior Assist, medstyrende bagaksel og de intelligente Digital Light-forlygter, som kan projicere advarsler og symboler direkte på vejen foran bilen. Plug-in hybrid-versionen får en elektrisk rækkevidde på op til 100 kilometer, og inden længe følger desuden den fuldelektriske EQS, som præsterer op til 700 kilometer på en opladning.

Uanset om det gælder revolutionerende komfort, intelligente og aktive sikkerhedssystemer eller futuristisk teknologi, som gør køreturen nemmere, sjovere og endnu mere afslappende, har Mercedes-Benz en lang og stolt tradition for at introducere de største og mest epokegørende nyheder i sin absolutte topmodel: S-Klassen.

Sådan har det altid været, og sådan er det naturligvis også i nyeste generation af den ikoniske sedan, som er mere digital, intuitiv og gennemført end nogensinde. Og dét siger ikke så lidt.

Oplevelsen af kompromisløs luksus begynder imidlertid ved designet, og med detaljer som endnu mere langstrakt og markant linjeføring, den en umiskendelige hightech-front og helt nye lygter, repræsenterer den nye S-Klasse topmålet af Mercedes-Benz’ designfilosofi ‘Sensual Purity’.

Intelligent og dynamisk som aldrig før
I kabinen er cockpittet med den store skærm i ekstremt høj opløsning noget af det første, der springer i øjnene. Anden generation af det intelligente infotainmentsystem MBUX har nemlig sin debut i den ny S-Klasse, og med MBUX Interior Assist er det blandt andet muligt at styre bilens vigtigste funktioner med stemmen eller ved fysisk bevægelse. Hvis føreren eksempelvis kigger bagud over skulderen, kører bagrudens solgardin automatisk ned.

Det er desuden muligt at tilvælge aktiv ambientbelysning, som både sætter den helt rette stemning i kabinen og samtidig udgør en integreret del af bilens aktive køreassistentsystemer. De mere end 250 LED-pærer i kabinen kan nemlig hjælpe med at gøre føreren opmærksom på farlige situationer som eksempelvis biler eller cykler, som passerer tæt forbi bilen.

Til trods for sine elegante, selvsikre og voluminøse ydre dimensioner er den nye S-Klasse ualmindeligt manøvredygtig takket være den medstyrende bagaksel, som gør det muligt for baghjulene at styre med, når man drejer. Det betyder blandt andet, at venderadiussen er reduceret med op til to meter, hvor baghjulene styrer modsat forhjulene, mens bilen befinder sig endnu mere stabilt på vejen ved høje hastigheder, hvor baghjulene styrer i samme retning som forhjulene.

Med flere end 2,6 millioner pixels udgør DIGITAL LIGHT-systemet en sikkerhedsmæssig landvinding. For udover at lyse vejen foran bilen op i et skarpt og dagslyslignende skær, er systemet samtidig i stand til at projicere objekter som advarselssymboler og hjælpestreger i ekstremt høj opløsning direkte på vejen. Det er både en fordel, hvis vejens optegninger er mangelfulde, eller hvis bilens sensorer registrerer en potentiel fare forude.

Helt eller delvist elektrisk
Den ny S-Klasse præsenteres med flere forskellige motorer, og vælger man S-Klassen som plug-in hybrid, er det muligt at køre op til 100 kilometer på ren el, og inden længe præsenteres den nye, fuldelektriske EQS med en rækkevidde på op til 700 kilometer på en opladning.