Ny C-class med 100 km på ren el


C-Klassen er blandt de bedst sælgende modeller fra Mercedes-Benz, og i Danmark er modellen især populær i firmabilssegmentet. Inden længe er Mercedes-Benz klar med nyeste generation af den populære model, der naturligvis også kommer som plug-in hybrid – og her præsterer op til 100 kilometer på en enkelt opladning.

Højt udstyrsniveau, førsteklasses kvalitet og et motorprogram, som både tilgodeser sportslighed og lavt CO2-udslip er en afgørende del af den opskrift, som har været med til at gøre C-Klassen populær i Danmark – og i resten af verden.

Og med introduktionen af den nye C-Klasse er der ikke udsigt til, at dén tendens vender. For udover et gennemgribende nyt og endnu mere sportsligt design byder nyeste generation af C-Klassen nemlig både på et nyt motorprogram og flere features, som leder tankerne hen på den eksklusive S-Klasse.


Op til 100 kilometer på el
Uanset om valget falder på benzin- eller diesel, er motorprogrammet nu udstyret med integreret startergenerator, som sikrer endnu bedre performance og lavere forbrug ved igangsætning. Systemet gør det samtidig muligt for bilen at ‘coaste’ og dermed at slå motoren helt fra og lynhurtigt starte op igen, hvilket bidrager til yderligere reduktion i forbruget.

Drømmer man om en elektrisk hverdag, fås den ny C-Klasse med fjerde generation plug-in hybrid-teknologi. Det betyder blandt andet høj ydelse, lavt forbrug og en officiel rækkevidde på op til 100 kilometer på en enkelt opladning. En batteripakke på hele 25,4 kWh sikrer den lange rækkevidde, og takket være det integrerede kølesystem er det samtidig muligt at lade batteriet helt op på omkring 30 minutter med en 60 kW DC-lader. Det er desuden muligt at lade batteriet med en effekt på op til 11 kW med wallbox eller offentlig AC-ladestander, og dermed er det i praksis muligt at klare endnu flere og endnu længere ture på ren, lydløs elkraft.


Ekstravagante nye features

Selvregulerende luftaffjedring på bagerste aksel er nu standardudstyr, og så er det desuden blevet muligt at tilvælge medstyrende bagaksel, som er en helt ny funktion i C-Klassen. Ved hastigheder op til 60 km/t drejer baghjulene modsat forhjulene for større manøvredygtighed ved sving og parkering, mens baghjulene omvendt styrer samme vej som forhjulene ved hastigheder over 60 km/t for mærkbart bedre stabilitet, sikkerhed og kørekomfort ved høje hastigheder.

LED High Performance forlygter er ligeledes standardudstyr, men for første gang er det nu også muligt at vælge DIGITAL LIGHT forlygter, som kendes fra S-Klassen, og som leverer en ekstremt kraftfuld og præcis lysfordeling. Både sedan- og stationcarversionen byder på mellem 40 og 45 liter ekstra bagagerumsplads, og til trods for en batteripakke, som er vokset markant, byder plug-in hybriderne nu på et helt plant bagagerum.


Vidste du at … ?
- I løbet af det seneste årti er C-Klassen den bedst sælgende model fra Mercedes-Benz. Siden introduktionen af den nuværende model er der solgt flere end 2,5 millioner eksemplarer af C-Klasse sedan og stationcar – og alene sidste år kom 2.484 nye C-Klasser ud at køre i Danmark.

- Den ekstra kabineplads gør både gavn på forsædet og ved bagsædet. Således er der nu 22 mm ekstra albuerum ved forsæderne og 15 mm mere ved bagsæderne sammenlignet med den nuværende C-Klasse. På bagsædet er der blevet 11 mm højere til loftet i C-Klasse stationcar og 13 mm mere i C-Klasse sedan – og så er her nu hele 35 mm mere benplads.

- Med bagakselstyring reduceres vendediameteren med mere end 40 centimeter.

- DIGITAL LIGHT forlygterne består af 1,3 millioner mikrospejle, som styrer lyset ultrapræcist og samtidig er i stand til at projektere signaler og symboler direkte på vejen med en opløsning på mere end 2,6 millioner pixels. Projekteringsfunktionen er allerede godkendt til brug på offentlig vej i Tyskland, men endnu ikke i Danmark.