Skoda afslører ny Fabia Hatchback


Nu har fjerde generation af Skoda Fabia haft verdenspremiere, og det er i første omgang hatchback-modellen, som blev afsløret i Prag. Combi-modellen følger længere ude i fremtiden.

Den nye Skoda Fabia Hatchback er bygget på samme MQB-A0-platform som SCALA og KAMIQ, og det har i den grad givet minibilen vokseværk. Den nye Fabia er 111 mm længere og 48 mm bredere, så den nu er 4.108 mm lang og 1.780 bred, ligesom akselafstanden er øget 94 mm til 2.564 mm.

Med Skodas vanlige sans for at udnytte hver en millimeter giver det klassens med rummelige bil med masser af plads i både kabine og bagagerum. Således er bagagerummet vokset 50 liter, så det nu rummer 380 liter – lige så meget som i nogle mellemklassebiler – og fælder man bagsædet frem, er der hele 1.190 liter.

Minimal luftmodstand og vindstøj
En anden rekord i minibilklassen er luftmodstanden, som er helt nede på 0,28 Cw. Det opnås bl.a. ved, at luftindtag i forkofangeren lukker automatisk, når motoren ikke har behov for køling, ligesom spoilere ved bagruden og særlige indlæg i udvalgte alufælge bidrager. Men den gode aerodynamik skyldes først og fremmest Fabias nye design, som viderefører Skodas designsprog med atletiske proportioner, skulpturelle linjer samt smalle LED-for- og baglygter med krystalstruktur. En særlig designdetalje finder man på fordørene, hvor linjerne i karosseriet danner en stiliseret udgave af trekanten i det tjekkiske flag.


Selv når man sidder i kabinen, oplever man Skodas nidkærhed i designet af den nye Fabia Hatchback. Skoda har anvendt en ny metode til aero-akustiske computersimulationer til at identificere og elimenere vindstøj fra karosseri og ruder – f.eks. ved at ændre placeringen af sidespejlene.

Ny Fabia er altid online
Det er ikke kun en stille kabine, man glæder sig over under kørslen – det er også en stilfuld kabine. Fabias interiør forkæler med et nyt og frisk design med mange lækre deltaljer. Afhængigt af udstyrsniveau kan der vælges mellem seks forskellige tværgående dekorelementer i kombination med stofbeklædning med syninger i kontrastfarve. En fræk detalje er instrumenthuset, hvor Fabia står skrevet på begge sider.


Midt på instrumentbordet står en fritstående skærm på op til 9,2”, ligesom den nye Fabia kan udstyres med et digitalt cockpit med en skærm på 10,25”. Flere Fabia-nyheder er mulighederne for stemningsfuld ambiente-belysning, 2-zonet Climatronic-klimaanlæg, trådløs Apple CarPlay, Phone Box med trådløs opladning, multifunktionsrat med varme og varme i forruden.

Med indbygget eSIM er den nye Fabia altid online og giver adgang til et væld af onlinetjenester via Skoda Connect, ligesom man kan downloade apps til Amundsen-infotainmentsystemet (ekstraudstyr), der i øvrigt kan styres med Skodas digitale assistent Laura, som forstår og taler dansk.

Sikkerhed som i større biler
Med MQB-A0-platformen følger også passiv og aktiv sikkerhed i samme liga som større Skoda-modeller. Den nye Fabia har Front Assist med udvidet beskyttelse af fodgængere og cyklister og kan fås med op til ni airbags. Ekstraudstyret Travel Assist kombinerer bl.a. Traffic Sign Recognition og adaptiv fartpilot og tilpasser farten til vej- og trafikforholdene forude. Ligeledes kan man tilvælge Side Assist, som advarer mod bagfrakommende biler, når man foretager en overhaling, og Manoeuvre Assist kan holde øje med forhindringer for eller bag bilen, når man parkerer, og bremse automatisk. Apropos parkering kan den nye Fabia også fås med Park Assist, så såvel parallel- som båsparkering er en leg.


Brændstoføkonomiske EVO-motorer
Der er også nyheder under motorhjelmen i form af brændstoføkonomiske EVO-benzinmotorer, hvor flertallet leverer mere end 20 km/l (WLTP), og alle lever op til Euro 6d-normen for udstødningsgasser.


De mindste trecylindrede motorer er 1.0 MPI EVO med henholdsvis 48 kW (65 hk) eller 59 kW (80 hk), mens turbomotoren 1.0 TSI EVO yder 70 kW (95 hk). Alle tre har en 5-trins manuel gearkasse.

1.0 TSI EVO med 81 kW (110 hk) kan fås med enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DSG-automatgearkasse, mens DSG er standard til den firecylindrede motor 1.5 TSI EVO med 110 kW (150 hk). Sidstnævnte motor giver den nye Fabia Hatchback sportslige præstationer med 0-100 km/t. på 7,9 sekunder og en topfart på 225 km/t.

43 Simply Clever-løsninger
Den nye Fabia kan fås med ISOFIX-beslag i passagersædet foran som supplement til ISOFiX-beslagene i bagsædet. Passagersædet foran rummer i øvrigt endnu en tilvalgsmulighed i form af et ryglæn, som kan fældes frem, så man kan transportere ekstra lange genstande i sin Fabia Hatchback.


Det fældbare passagersæde er én af i alt 13 Simply Clever-løsninger, som er nye i Fabia. Nogle af dem har endda premiere i den nye Fabia Hatchback. Det gælder f.eks. et nyt, fleksibelt opbevaringsgardin under hattehylden. Det kan bære op til 3,5 kg og kan opbevare f.eks. jakker, som man ikke vil ‘flashe’ på bagsædet til indbrudstyve, og som man heller ikke vil lægge på en beskidt bagagerumsbund. I alt kan den nye Fabia Hatchback fås med hele 43 Simply Clever-løsninger, der selvfølgelig omfatter isskraberen i tankdækslet – en Skoda-klassiker, der første gang så dagens lys i netop Fabia.

Den nye Fabia Hatchback får danmarkspremiere i starten af 2022, og den nye Fabia Combi følger senere.