VW e-up! er tilbage i Danmark.


Med introduktionen af den elektriske e-up! i 2015 sænkede Volkswagen den økonomiske tærskel for omstigningen til e-mobilitet. Med e-up! var alle de gode egenskaber, der gennem årene havde gjort up! til en danskerfavorit, kombineret med en elektrisk drivlinje, der gav 0-emissionskørsel og maksimal kørekomfort i et kompakt format.

Grundet leveringsstrategiske årsager har e-up! i en kortere periode været væk fra det danske modelprogram, men nu er den tilbage igen og bidrager til Volkswagens elektriske offensiv.

e-up! er tilbage i sin velkendte form, hvilket vil sige en 100 % elektrisk bybil med et rummeligt interiør i et kun 360 cm langt karrosseri.

Ude under den korte motorhjelm på e-up! ligger en 83 hk og 212 Nm stærk elmotor og en 1-trins gearkasse, der leverer en glimrende fremdrift og høj kørekomfort. Den momentstærke elmotor sikrer, at e-up! kan køre fra 0 til 100 km/t på 11,9 sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t.

Et lihium-ion-batteri på 32,3 kWh placeret under gulvet giver e-up en WLTP-rækkevidde på op til 258 km ved blandet kørsel og cirka 350 km ved bykørsel, hvilket kan dække mange menneskers daglige kørselsbehov – f.eks. fra forstæderne og ind til storbyen. Batteriet kan oplades fra 0 til 80 % på cirka 60 minutter ved en ladeeffekt på 40 kW DC, og med en ladeboks og 7,2 kW AC tager det 5 timer og 27 minutter at oplade batteriet fra 0 til 100 %. Med We Connect-appen e-Remote kan du via din smartphone starte/stoppe opladningen, fjernstyre klimaanlæg, tjekke kørselsinformationer, kontrollere om bilen står med lys på eller om den er låst.

I e-up! er det muligt at vælge mellem tre køreprofiler: standard, Eco og Eco+, der aktiveres via en knap på instrumentbordet. I Eco-programmet reduceres motoreffekten fra 83 til 68 hk og drejningsmomentet fra 212 Nm til 167 Nm, mens topfarten er reduceret til 115 km/t, og aircondition-anlægget er slukket. Eco+-programmet forlænger rækkevidden yderligere, da motoreffekten her er reduceret til 54 hk og 133 Nm, og topfarten er 90 km/t. Kørslen kan yderligere tilpasses, da det er muligt at vælge mellem fem trin af bremseregenerering. Det sker med gearstangen, der vippes tilbage eller frem, så du kan vælge mellem D, D1, D2, D3 og B, hvor B leverer den højeste regenerering på op til 40 KW ved 100 km/t. I ”B” er det muligt at køre e-up! udelukkende med speederen, da den motorbremser så meget, at de hydrauliske bremser i mange kørselssituationer ikke benyttes.

e-up! tilbydes i én udstyrsversion til 159.995 kr., Den er veludstyret med detaljer som bakkamera, fartpilot, el-opvarmet forrude, klimaanlæg og regnsensor.

I forbindelse med køb af en e-up! anbefaler Volkswagen, at man bestiller et Clever Unlimited abonnement og samtidig tilkøber en standardinstallation af en Clever-ladeboks til 2.500 kroner. På den måde er kunden sikret opladning til en fast månedlig pris.