Volvo og Northvolt i samarbejde


Volvo Car Group vil etablere et joint venture med den førende svenske batterivirksomhed Northvolt om at udvikle og producere batterier, der er skræddersyet til at drive den næste generation af fuldelektriske Volvo- og Polestar-biler.

Som et første skridt sigter Volvo Car Group og Northvolt mod at oprette et forsknings- og udviklingscenter i Sverige, der idriftsættes i 2022. Centret skal bygge videre på batteriekspertisen i begge virksomheder og udvikle næste generation af topmoderne battericeller og bilintegrerings-teknologier, specialdesignet til brug i Volvo- og Polestar-biler.

Joint venture-aftalen vil også omfatte etableringen af en ny gigafabrik i Europa med en potentiel kapacitet på op til 50 gigawatttimer (GWh) om året. Produktionen er planlagt til at starte i 2026.

Som en del af planerne sigter Volvo Car Group også mod at købe 15 GWh battericeller om året af det eksisterende Northvolt Ett-batterianlæg i Skellefteå, Sverige. Denne del af aftalen forventes at træde i kraft i 2024. Sideløbende med tidligere annoncerede batteriforsyningsaftaler vil et partnerskab med Northvolt alene sikre det europæiske behov for battericeller.

Produktion af batterier i Europa
Partnerskabet bliver en vigtig del af Volvo Cars' ambitiøse elektrificeringsplaner, der allerede i 2025 har som målsætning at sælge 50 procent rene elbiler og udelukkende at sælge rene elbiler inden udgangen af 2030. I dag udgør produktionen af batterier til Volvo Car Group’s fuldelektriske biler en stor del af bilernes samlede CO2-udledning. Ved at samarbejde med Northvolt, der producerer batterier i Europa, kan Volvo Car Group reducere miljøaftrykket fra indkøb og produktion af batterier til fremtidige biler.

"Ved at samarbejde med Northvolt vil vi sikre forsyningen af mere bæredygtige battericeller af høj kvalitet til vores fuldelektriske biler," udtaler Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Car Group. "Et tæt samarbejde med Northvolt vil også give os mulighed for at styrke vores interne udviklingskapacitet.".

Den nye gigafabrik, der er planlagt til at blive drevet af 100 procent ren energi, forventes at beskæftige omkring 3.000 mennesker. Placeringen af det nye anlæg er endnu ikke besluttet. Den første bil med battericeller udviklet via joint venture-aftalen bliver den elektriske efterfølger af Volvo Cars' bedst sælgende model, XC60.

"Volvo Cars og Polestar er brancheførende inden for elektrificering og perfekte partnere på den videre rejse, da vi sigter mod at udvikle og producere verdens mest bæredygtige battericeller," udtaler Peter Carlsson, medstifter og administrerende direktør hos Northvolt . "Vi er stolte over at blive Volvo Car Group’s eksklusive battericelleproduktionspartner i Europa.".

Rækkevidde og korte opladningstider
Partnerskabet med Northvolt er nøglen til Volvo Cars' ambition om at blive førende inden for Premium-segmentet for elbiler og kun sælge rene elbiler i 2030. Det er også et vigtigt skridt i udvidelsen af Volvo Car Group’s interne udviklingskompetencer i partnerskab med teknologiske frontløbere.

For Polestar giver det et yderligere løft til de europæiske vækstambitioner og understreger engagementet i Polestar 0-projektet, der har til formål at skabe en klimaneutral bil inden udgangen af 2030.

”Processen med at udvikle næste generation af battericelleteknologi internt sammen med Northvolt vil give os mulighed for at designe batterier specielt til Volvo- og Polestar-ejere, tilføjer Henrik Green, teknologichef hos Volvo Cars. "Med celler udviklet internt til vores elbiler kan vi fokusere på at give Volvo- og Polestar-kunder det de ønsker, som f.eks. rækkevidde og korte opladningstider.".

Volvo Cars vil afsløre flere detaljer om fremtidige teknologier på et Volvo Cars Tech Event, der afholdes den 30. juni.

Partnerskabet og joint venture-planen afventer endelig forhandling og aftaler parterne imellem, herunder bestyrelsesgodkendelse.