Dacia pręsenterer Jogger


”Hvor blev Dacia Logan MCV af – og hvad sker der lige med Dacia Lodgy”?

Det er spørgsmål har Renault Danmark fået stillet mange gange den seneste tid, ifølge pressechef Søren Hyltoft. I dag giver de svaret - og det er Dacia Jogger.

Begge biler er nu samlet i en bil, der har længde som stationcar, udseende som en SUV og praktikalitet som en MPV.

Dacia Jogger er fjerde nye bil i år fra Dacia. Først på året lancerede Dacia Europas bedst sælgende bil i B-segmentet – nemlig den helt nye Dacia Sandero og Sandero Stepway. Så kom Europas billigste elbil – den lille Dacia Spring, og en helt ny faceliftet Dacia Duster har netop set dagens lys. Nu er de så klar med den fjerde hjørnesten i Dacias helt nye modelprogram.

God plads til syv personer
Dacia Jogger er 4,55 meter lang med en akselafstand på 2,9 meter og en frihøjde på 200 mm. Det betyder, at bilen kan rumme op til syv personer. De to bagerste sæder er individuelle og kan foldes ned eller tages helt ud. Gør man det har man plads til 708 liter bagage. Folder man også 2. sæderække ned, har man plads til hele 1.819 liter bagage

Da Jogger er en familiebil, skal der jo også være en masse fralægningsplads - og det er der. Hele 24 liter i kabinen, der også rummer op til seks kopholdere.

Har man brug for at transportere ting på taget, fås Jogger med tagræling, der enkelt kan transformeres til tagbøjler, som kan klare 80 kilo vægt.

Førerplads som i Sandero
Bag rattet oplever man en førerplads, som man kender det fra den helt nye Dacia Sandero, som Jogger deler platform med. Det betyder ifølge Dacia, at den har den nyeste og mest sikre konstruktion og som standard har 6 airbags samt en lang række aktive sikkerhedssystemer. 

Sæderne er en helt ny konstruktion, der yder langt bedre støtte end tidligere og med væsentlig bedre ergonomi. Førersædet er højdejusterbart og rattet kan både justeres i dybden og i højden, så man kan finde den optimale kørestilling.

I Jogger har man 3 forskellige muligheder, når det handler om multimediesystemer. Indgangsmuligheden er Media Control, som helt fra den laveste udstyrsvariant, tillader at styre radio/streaming, navigation og telefonen fra sin egen mobiltelefon, der monteres ved instrumentbordet. Går man op i udstyrsniveau, så er der to systemer, der benytter en integreret skærm, Media Nav og Media Display. Begge har navigation og Android Auto og Apple CarPlay som standard.

Optimal sikkerhed
Takket være CMF platformen som Jogger, er bygget på (som også f.eks. Renault Captur bygges på) er den aktive og den passive langt højere end vi er vant til fra Dacia. 6 airbags er standard ligesom en lang række aktive sikkerhedssystemer. Blandt andet er der Emergency Break Assist, der fungerer via en radar foran, der hele tiden måler afstanden til den forankørende. Dette system er aktivt mellem 7- 170 km/t ved kørende køretøjer og fungerer mellem 7-80 km/t for køretøjer, der holder stille.  Desuden er der blind vinkel assistent som er aktiv mellem 30-140 km/t.

Som noget helt nyt lanceres Jogger også i en Limited Edition, der er lidt off road agtig. Den hedder Extreme og kendetegnes blandt andet ved den sorte hajfinne antenne, sort tagræling, sorte alufælge og sorte sidespejle. Indenfor er der røde syninger på sæderne og krom detaljer på dørsiderne. Versionen er som standard udstyret med bakkamera, klimaanlæg og nøglefri betjening.

Hybrid lige om hjørnet
Motormæssigt har man i Danmark mulighed for en 110 hk benzinmotor. Den har en seks trins manuel gearkasse og et moment på 200 Nm. Et års tid efter lanceringen suppleres denne motor med den første hybrid i Dacias historie. Nemlig en 1,6 liters 140 hk hybrid – som i øvrigt også kendes fra den nye Renault Clio og den spritnye Renault Arkana.

Jogger må trække 1.200 kilo på krogen.

Jogger kan ses og købes hos de danske Dacia forhandlere fra februar. Endnu er der ikke danske priser på Dacia Jogger, men de forventes at være klar i slutningen af november.