Lexus klar med danske priser


Det japanske luksus livsstilsbrand, Lexus, er tilbage i Danmark og har nu offentliggjort både priser og firmabilsbeskatning for sit omfattende modelprogram, der rummer fire SUV’er, to sedan’er, en sports coupé og en sports cabriolet – og valget mellem både hybrid, plug-in hybrid og ren el.

 

 

Da Lexus i juni åbnede den helt nye Lexus København Brand Store i Søborg ved København, var det for første gang muligt at se en bred pallette af de nyeste Lexus-modeller på dansk jord. Én afgørende detalje har dog manglet for at fuldende købsoplevelsen for de mange, glade og interesserede kunder, der har lagt vejen forbi de seneste måneder – nemlig priserne. Dem er det japanske luksusbrand nu klar med.

 

 

Lexus har syv forskellige modeller på programmet i Danmark, hvor den kompakte SUV med navnet Lexus UX bl.a. gør sig bemærket som den økonomiske indstigningsmodel. Modellen kan fås enten som hybrid (UX 250h) eller som ren elbil (UX 300e), hvor sidstnævnte udgave med en rækkevidde på over 300 km på en opladning koster fra 372.500 kr., mens prisen på hybridudgaven starter fra 431.500 kr.

 

Firmabilister kan se frem til et beskatningsgrundlag fra 338.486 kr.

 

 

Det er dog den noget større SUV med navnet NX, som Lexus i Danmark har de største salgsmæssige forventninger til. Modellen kommer i en helt ny generation til oktober og introduceres udelukkende som plug-in hybridbil på det danske marked. Her vil man møde den helt nye NX 450h+, som plug-in hybridudgaven hedder, med permanent firehjulstræk, 306 hestekræfter og en rækkevidde på el på ca. 63 km.

Når strømmen på det opladelige batteri er brugt, fungerer bilen som en helt almindelig hybridbil og kører på benzin, el eller en kombination af benzin og el.

 

 

Plug-in hybridbilen NX 450h+ koster fra 558.500 kr. for udstyrsudgaven Business Plus, der byder på et hav af lækkert standardudstyr som f.eks. 2-zonet klimaanlæg med fugtighedskontrol, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, digitalt cockpit, ratvarme, Tahara-læderindtræk, nøglefri betjening, el-bagklap med fodsensor, akustikruder og den nyeste generation af sikkerhedspakken Lexus Safety System + med adaptiv fartpilot, blindvinkelovervågning, nødbremseassistent og meget, meget mere.

 

 

Firmabilsbeskatning for NX 450h+ starter fra 455.936 kr., mens den endnu mere luksuriøst udstyrede Executive-udgave af NX med en stor 14” multimedie touch skærm, ventilerede forsæder, varme i bagsæderne og integreret Lexus Navigation lander på 493.667 kr. i beskatningsgrundlag.

 

 

Den store og endnu mere rummelige SUV med navnet RX 450h, der er den mest populære Lexus-model på verdensplan med et salg på over tre millioner biler, fås som hybridbil med firehjulstræk, sekscylindret motor og 313 hestekræfter. Den koster fra 1.036.500 kr., mens beskatningsgrundlaget for firmabilister ligger på 887.042 kr.

 

 

Lexus byder også på to sedans i form af modellen ES samt den model, der startede det hele for Lexus tilbage i 1989 – nemlig LS. Den rummelige og luksuriøse ES, der fås som hybridbil med 218 hestekræfter og bærer navnet ES 300h, har et lavt, sportsligt udtryk bl.a. hjulpet af en coupé-lignende taglinje, der smyger sig ned bagtil.

 

 

Prisen på ES 300h starter fra 584.500 kr., men biltypen appellerer i høj grad også til firmabilister, som kan glæde sig over et beskatningsgrundlag fra 467.283 kr.

 

 

Flagskibet i Lexus-modelprogrammet har altid været den overdådige luksus-limousine LS. Under motorhjelmen ligger en sekscylindret 3.5-liters hybridmotor med 359 hestekræfter. Men man hører det nærmest ikke inde i den næsten helt lydtætte kabine. Det er en fornøjelse bag rattet i LS 500h, som hybridudgaven hedder. Men fornøjelsen er faktisk mindst lige så stor på bagsædet, hvor der er oceaner af benplads, og hvor de 22-vejs el-indstillelige sæder med skammelfunktion og mulighed for indbygget massagefunktion kan lægges ned, hvis man har behov for ekstra afslapning.

 

 

Lexus LS 500h starter prismæssigt fra 1.762.500 kr., og hvis man vælger den som firmabil, starter beskatningsgrundlaget fra 1.500.913 kr.

 

 

Sidste model i Lexus-modelprogrammet i Danmark er sports-coupéen LC. Her er der tale om et udvendigt såvel som indvendigt design samt en sportslige oplevelse ud over det sædvanlige. LC kan fås enten som lukket coupé med fast tag eller som cabriolet med et firelags isoleret stoftag.

 

 

Den lukkede udgave fås både som hybridbil med navnet LC 500h med samme sekscylindrede hybridmotor inklusive to elmotorer, som ligger i føromtalte LS 500h. Og som ren benzinudgave uden hybrid med en decideret brutal 5.0-liters V8-benzinmotor med 477 hestekræfter. Cabriolet-udgaven fås udelukkende med V8-benzinmotoren. Lexus er endnu ikke klar med danske priser på den smukke sportscoupé.