Volvo åbner batteri RD center i Gøteborg


Volvo Cars og Northvolt planlægger åbning af et fælles forsknings- og udviklingscenter i Gøteborg som led i en investering på 30 mia SEK i batteriudvikling og produktion.

R&D-centret, der bliver klar i 2022, vil skabe et par hundrede arbejdspladser i Gøteborg og positionerer dermed Volvo Cars som et af de få bilmærker, der gør udvikling og produktion af battericeller til en del af virksomhedens tekniske end-to-end-kapacitet.

Som konsekvens af det partnerskab, begge selskaber annoncerede tidligere på året, har Volvo Cars og Northvolt i denne uge underskrevet en forpligtende aftale om at skabe et joint venture for udvikling og bæredygtig produktion af batterier til næste generation af fuldelektriske Volvo modeller.

Produktion i Europa
Etableringen af det nye R&D-center i Gøteborg vil blive fulgt op af opførelsen af et nyt produktionsanlæg i Europa. Det vil producere ultramoderne battericeller, specialudviklet til brug i næste generation af fuldelektriske Volvo- og Polestar-modeller. Anlæggets præcise placering forventes bekræftet i begyndelsen af 2022.

Forsknings- og udviklingscentret vil være tæt på Volvo Cars' egne R&D-aktiviteter og Northvolts eksisterende innovationscampus, Northvolt Labs, i Västerås, i Sverige, hvilket sikrer synergi- og effektivitetsgevinster ved udviklingen af batteriteknologier.

”Vores partnerskab med Northvolt sikrer levering af bæredygtigt producerede kvalitetsbatterier til næste generation af fuldelektriske Volvoer, udtaler Håkan Samuelsson, CEO for Volvo Cars. "Det vil styrke vores kernekompetence og vores position i omstillingen til at blive en fuldgyldig elbilproducent.".

Rækkevidde og korte opladningstider
Partnerskabet vil fokusere på udvikling af skræddersyede batterier, der giver Volvo-ejere det de vil have, såsom rækkevidde og korte opladningstider. Volvo Cars samarbejder med Northvolt om at skabe et ægte end-to-end-system til batterier, hvor virksomheden selv udvikler og producerer batterierne. Denne integration er vigtig, da batteriet repræsenterer den største, individuelle omkostningskomponent i en elbil og desuden det meste af CO2-fodaftrykket.

"Volvo Cars er en fremragende partner på vejen mod at opbygge en forsyning med battericeller i Europa, produceret med et meget lavt CO2-fodaftryk og med en optimeret integration, der vil sikre den bedste ydelse fra næste generation elbiler," udtaler Peter Carlsson, CEO for Northvolt.

Hvad angår den fælles batterifabrik, er Volvo Cars og Northvolt ved at afslutte en udvælgelsesproces for at finde et passende sted i Europa. Fabrikken vil få en potentiel årlig kapacitet på op til 50 gigawatt-timer (GWh), som vil levere batterier til ca. en halv million biler om året. Opførelsen af fabrikken vil ske i 2023 med henblik på produktion i stor skala i 2026 og en forventet beskæftigelse af op til 3.000 ansatte.

Sammen med batteriforsyningsaftaler vil partnerskabet med Northvolt sikre det europæiske battericellebehov, der er en del af Volvo Cars' ambitiøse elektrificeringsplaner. Virksomheden sigter mod at sælge 50 procent rene elbiler i midten af dette årti og senest i 2030 udelukkende at sælge fuldelektriske biler.