Danske priser på Mercedes-Benz EQS SUV


De helt og delvist elektriske modeller udgør en stadig voksende del af programmet hos Mercedes-Benz, som satser på en 100 procent elektrisk portefølje på udvalgte markeder senest i 2030.

Nu markerer Mercedes-Benz næste skridt på vejen mod en fossilfri fremtid med priserne på den nye EQS SUV, som er mærkets første fuldt elektriske luksus-SUV med op til syv sæder.

EQS SUV placerer sig størrelsesmæssigt mellem GLE SUV og GLS SUV, som ligeledes begge fås med op til syv sæder, men mens EQS SUV har samme akselafstand som luksus-sedanen EQS, som den deler platform med, er EQS SUV intet mindre end 20 centimeter højere.

Dette mærkes i kabinen, hvor pladsforholdene imponerer hele vejen rundt. Første og anden sæderække kan justeres elektrisk, bagagerummet tager op til 2.100 liter med alle bagsæder lagt ned – og adgangsforholdene er formidable.

En udstyrsbombe
Standardudstyret i alle tre varianter inkluderer blandt meget andet højdepunkter som Førerassistentpakke PLUS med den adaptiv fartpilot, DISTRONIC, og Blind Spot Assist, MBUX med dansk stemmestyring, Navigation Premium, Augmented Reality og 360-graders parkeringskamera samt panorama-elskydetag i glas. Dertil kommer Soundsystem lydanlæg, 21”-letmetalfælge og de avancerede forlygter med DIGITAL LIGHT, som er forberedt til at kunne projicere symboler direkte på vejbanen foran bilen.

I topversionen EQS SUV 580 4MATIC fortsætter listen over standardudstyr med features som MBUX Hyperscreen og Premiumpakken, som blandt andet inkluderer sort læderkabine, klimatiserede forsæder, 4-zonet klimaanlæg, surroundsound-system fra Burmester, AMG-eksteriør med 21” AMG-letmetalfælge samt medstyrende bagaksel, som tillader baghjulene at dreje med op til 10 grader for sublim manøvredygtighed og stabilitet.

Premiumpakken er standardudstyr i EQS SUV 580 4MATIC og ekstraudstyr i EQS SUV 450+ og EQS SUV 450 4MATIC til 120.000 kroner, men listen fortsætter med et væld af udstyrsmuligheder – blandt andet tredje sæderække, som fås til 23.776 kroner, samt fabriksmonteret anhængertræk til 12.481 kroner.

De to firehjulstrukne varianter EQS SUV 450 4MATIC og EQS SUV 580 4MATIC må trække op til 1.800 kg, mens longrange-varianten EQS SUV 450+ må trække op til 750 kg.

Lang rækkevidde, hurtig opladning og masser af power
EQS SUV 450+ kører op til 633 kilometer på en opladning og er udstyret med baghjulstræk fra én elmotor, som yder 360 hestekræfter og et moment på 568 Nm.

EQS SUV 450 4MATIC kører op til 597 kilometer på en opladning og er udstyret med firehjulstræk via to elmotorer, som tilsammen ligeledes yder 360 hestekræfter – men trumfer baghjulstrækkeren med et moment på hele 800 Nm.

EQS SUV 580 4MATIC er den foreløbigt kraftigste version med en rækkevidde på op til 594 kilometer og to kraftfulde elmotorer, der sikrer 544 hestekræfter og 858 Nm.

Lithium-ion-batteripakken på 107,8 kWh kan oplades med 11 kW AC via eksempelvis en hjemmelader, eller med op til 200 kW via DC-lynopladning på farten. Alle varianter af den nye EQS SUV leveres desuden med ét års gratis opladning gennem IONITY netværket, som dækker det meste af Danmark og Europa.

EQS SUV 450+ fås fra 1.310.000 kroner

EQS SUV 450 4MATIC fås fra 1.365.000 kroner

EQS SUV 580 4MATIC fås fra 1.700.000 kroner.

Den nye EQS SUV produceres på Mercedes-Benz’ fabrik i Tuscaloosa i USA, og de første eksemplarer forventes i Danmark i slutningen af året.