Exoskelet hjælper Audi ansatte


Ved hjælp af et exoskelet forebygger Audi rygsmerter på arbejdspladsen. Det ergonomiske hjælpemiddel understøtter medarbejderne, når de skal løfte og bære tunge materialer, og aflaster rygmuskulaturen. Audi medarbejdere er p.t. i gang med at teste exoskelettet på udvalgte arbejdsstationer i logistikafdelingen, på presseværket og i montagen på fabrikkerne i Ingolstadt og Neckarsulm.

Løftehjælpen bæres på kroppen og vejer ca. 3 kg. En metalramme med dele på overkroppen, den nederste del af ryggen og lårene er forbundet med en støttestruktur. Når det skal tages på, trækker medarbejderen først exoskelettet over hovedet som en trøje og spænder det fast på hoften med remme. Dernæst placerer medarbejderen to plader på størrelse med en knytnæve, som fordeler belastningen, på sine lår.

Exoskelettet understøtter især medarbejderen ved arbejde, som kræver, at overkroppen bøjes fremover for at løfte eller lægge komponenter. Det er også lettere at bære tunge materialer med denne ergonomiske konstruktion. For exoskelettet viderefører belastningen fra de elementer, der løftes, fra torsoen til de stærkere lår. Det aflaster rygmuskulaturen med 20-30 procent og fremmer desuden en sund kropsholdning. Den ergonomiske konstruktion hjælper medarbejderen i det daglige arbejde, uden at det begrænser medarbejderens bevægelsesfrihed. Takket være exoskelettets fleksible struktur og lave vægt kan medarbejderen gå, dreje sig og strække sig som normalt.

”En ergonomisk arbejdsstilling har høj prioritet på alle områder hos Audi – således også på produktions- og logistikområderne. Med exoskelettet – eller ergoskelettet som vi også kalder det hos Audi – giver vi medarbejderne mulighed for at arbejde på en sund måde, vi undgår overbelastninger og bevarer deres arbejdsevne”, siger logistikplanlægger og leder af projektet ”Ergoskelet” Vinzent Rudtsch.

I øjeblikket er medarbejdere på Audi fabrikkerne i Ingolstadt og Neckarsulm i gang med at afprøve de første industrikompatible apparater til forskellige opgaver. I forbindelse med CKD (Completely Knocked Down)‑logistik understøtter hjælpemidlet eksempelvis medarbejderen, når denne tager komponenter op fra kasser. I montagen gør exoskelettet det blandt andet lettere at montere midterkonsollen eller at bære tunge materialekasser. Anvendelsesperioden vil i testfasen gradvist øges fra 2 timer om dagen til op til 7 timer på et dagskift.

Et tværfagligt team af proces- og arbejdsplanlæggere samt læger følger pilotprojektet. Testene udføres i samarbejde med producenten Leavo, som er specialister i exoskeletter. Målsætningen er, at hjælpemidlet efter testfasen gradvist skal integreres i serieproduktionen på alle Audi fabrikker over hele verden. Med exoskelettet supplerer Audi sine mange tiltag til et ergonomisk udformet arbejdsmiljø i produktionen. Her bidrager også hjælpemidler som f.eks. det ergonomiske montagesæde, ”chairless chair” (et såkaldt passivt exoskelet) til medarbejdernes velbefindende og sundhed.