Endelig! Ny Audi A6


Med den nye A6 Limousine præsenterer Audi ottende generation af sin succesrige limousine og tilfører samtidig segmentet en lang række innovationer. Det fuldt digitale MMI touch response-system giver mulighed for intuitiv betjening; de omfangsrige assistentløsninger demonstrerer opkoblet intelligens; og undervognen kombinerer cruising og stabilitet med øget sportslighed.

MMI touch response-betjeningssystem – individualiserbart og intuitivt
MMI touch response-betjeningssystemet i den nye Audi A6 sætter nye standarder for intuitiv betjening og individualiseringsmuligheder i klassen. Med omfangsrige, intelligente individualiseringsmuligheder indstiller bilen sig efter føreren: I det fuldt digitale betjeningssystem udgør favoritknapper grundlaget for individuelle præferencer og stor komfort ved betjeningen. Op til syv forskellige førere kan gemme deres foretrukne indstillinger i individuelle brugerprofiler og fastlægge op til 400 forskellige parametre.

Den naturlige stemmebetjening gør den nye Audi A6 til en intelligent samtalepartner og rejseledsager: Den bearbejder spørgsmålene og kommandoerne på to måder: med data, som er lagret onboard, og – i forbindelse med MMI Navigation plus – desuden med den detaljerede viden fra clouden.

Betjeningssystemet MMI touch response med mærkbar og akustisk tilbagemelding kan betjenes intuitivt: Når fingeren udløser en funktion, hører og mærker brugeren et klik som bekræftelse. På det øverste display styrer føreren infotainmentsystemet, og hovedmenuen kan sammensættes efter brugerens ønsker som på en smartphone. Det nederste display bruges til klimaanlægget samt til komfortfunktionerne og til at skrive navigationsdestinationer på.

MMI Navigation plus og Audi connect – mere komfort i direktørklassen
Den nye A6 har et omfattende udbud af opkoblingsmuligheder for at yde den bedste sikkerhed, komfort og individualisering. Som standard er den udstyret med MMI Navigation, mens MMI Navigation plus fås som ekstraudstyr. Topversionen af dataoverførselsmodulet anvender den nyeste standard LTE Advanced.

Også når det gælder navigationen, byder MMI Navigation plus på mange nyskabelser som f.eks. en selvlæringsfunktion på grundlag af de kørte strækninger, hvilket giver brugeren intelligente søgeforslag. Guidningen foretages online på serverne hos tjenesteyderen HERE, som tager hensyn til trafiksituationen i hele området. Med onlinetjenesterne fra Audi connect er der mulighed for Car-to-X-tjenesterne vejskilte- og fareinformation. De benytter den kollektive intelligens fra Audi flåden og kobler A6’eren op med sine omgivelser.

Førerassistentsystemer
Den nye A6 sætter ifølge Audi nye standarder i direktørklassen med nye og finjusterede førerassistentsystemer, der sikrer endnu mere komfort, suverænitet og sikkerhed på både lange og korte køreture. Hertil hører parkpilot og garagepilot, som i løbet af året tilføjes til udstyrsprogrammet. De to assistentsystemer styrer selv Audi A6 ind i en parkeringsbås eller garage og ud igen. Inden det sker, kan føreren stige ud og aktivere og overvåge funktionen på sin smartphone via myAudi-appen. Parkpilot og garagepilot er en del af assistentpakken Parkering, som er en af tre assistentpakker. Assistentpakken City indeholder blandt andet den nye vejkrydsassistent, mens Assistentpakken Tour omfatter den adaptive kørselsassistent, der supplerer adaptive cruise control med lette styreindgreb for at holde bilen i vognbanen, samt effektivitetsassistenten, der understøtter en økonomisk kørestil.

Mildhybridteknologi – alle motorer er elektrificerede
Alle motorer i den nye A6 er udstyret med den nye mildhybridteknologi fra Audi. I den forbindelse samarbejder en remstartergenerator (RSG) med et litium-ion-batteri. Audi A6 kan rulle med standset motor mellem 55 og 160 km/t. Start-stop-funktionen kan aktiveres ved under 22 km/t, og genstarten af motoren ved stilstand sker forudseende. Ved deceleration genererer remstartergeneratoren en rekuperationseffekt på op til 12 kW. Ved reel kørsel reducerer MHEV-teknologien brændstofforbruget med op til 0,7 l pr. 100 km.

Karrosseri og mål – mere benplads i direktørklassen
Karrosseriet til den nye Audi A6 bidrager også til en afslappet atmosfære i kabinen.
En faktor er den højtudviklede aerodynamik: Med en CW-værdi på helt ned til 0,24 (med en motorvariant, der lanceres senere) og med en fornem aeroakustik er Audi A6 behageligt støjsvag selv ved høje hastigheder.

Kabinen i den nye Audi A6 har endnu bedre pladsforhold end i forgængermodellen. Når det gælder benpladsen ved bagsædet, overgår den både forgængeren og de primære konkurrenter. Derudover er loftshøjden og skulderpladsen for og bag forbedret i forhold til forgængeren. Som ekstraudstyr kan bagklappen åbnes elektrisk med en fodbevægelse.

Undervognen – dynamisk som en sportsvogn, adræt som en kompakt bil
Den nye A6 vil eftersigende være mærkbart mere sportslig end forgængermodellen – især takket være innovative løsninger til undervognen. Den i forvejen sportslige udveksling i det standardmonterede progressive styretøj bliver mere og mere direkte, jo mere rattet drejes, og derudover giver et nyt dæmpningskoncept en intensiv, præcist differentieret feedback fra vejbanen. Den nye A6 kører adræt i byen, sportsligt på landevejen og komfortabelt på motorvejen. Den dynamiske firehjulsstyring har en væsentlig andel i sportsligheden og adrætheden. Den kombinerer en direkte, sportslig styrerespons med suveræn kørselsstabilitet.

Drivlinjen
Fra lanceringen tilbyder Audi den nye A6 i en 55 TFSI og en 50 TDI. Benzinmotoren er en 3.0 TFSI, og V6-turbomotoren accelererer limousinen med 340 hk og et drejningsmoment på 500 Nm fra 0 til 100 km/t på 5,1 sek. 3.0 TDI med 286 hk og et drejningsmoment på 620 Nm byder på tilsvarende præstationer.

Det udvendige design – teknisk og elegant
Ligesom modellerne A8 og A7 Sportback er A6 en udtryksfuld repræsentant for det nye Audi designsprog.Med spændingsfyldte flader, skarpe kanter og markante linjer signalerer direktørlimousinen helt tydeligt sin karakter af sportslig elegance, hightech og eksklusivitet. Det udvendige design imponerer med afbalancerede proportioner – en lang motorhjelm, en lang akselafstand og korte overhæng. Den brede, lavt placerede singleframe-grill, de smalle forlygter og de kraftfuldt udformede luftindtag udstråler sportslighed. Fra siden reducerer tre markante linjer bilens højde rent optisk. De kraftfuldt spændte konturer, som går hen over hjulene, er en henvisning til quattro-generne fra Audi.

Lysdesignet
Lysdesignet understreger A6’erens tekniske karakter. Audi leverer forlygterne i tre forskellige udførelser. I forbindelse med topversionen, HD-Matrix-LED-forlygterne, danner fem vandrette linjer bilens dagskørelyssignatur, som understreger frontens bredde. Over dem sidder nærlysmodulerne, der virker som pupiller. Som ekstraudstyr udgøres baglygternes lyssignatur pr. enhed af en vandret linje og ni lodrette segmenter, mens området derimellem udfyldes af stoplyset. Til topversionen hører samtidig dynamisk blinklys. Når man låser bilen op, og når man lukker dørene, gør en pulserende coming- og leaving home-funktion det muligt at opleve den Audi typiske forbindelse mellem design og teknik.

Til kabinen tilbyder Audi to forskellige belysningspakker: Ambiente Belysningspakken og Kontur Ambiente Belysningspakken. Begge iscenesætter kabinen, konturerne og materialerne på en subtil måde.

Interiøret – fremtidsorienteret design
Kabinen i den nye A6 er holdt i et køligt look, som bringer direktørlimousinens tekniske kompetence og digitale karakter til udtryk. Det slanke instrumentpanel og den rolige, horisontale linjeføring skaber en luftig pladsfornemmelse. Midterkonsollen i den nye Audi A6 er orienteret mod føreren, og det samme gælder det øverste MMI touch response-display. Med dets black panel-look er det i slukket tilstand stort set integreret usynligt i en aluminiumsramme.

Den nye Audi A6 produceres på fabrikken i Neckarsulm og introduceres i Danmark til sommer 2018. De danske priser kendes endnu ikke.