Toyota genopliver den legendariske Supra!


En af verdens mest legendariske sportsvogne, Toyota Supra, vender tilbage. Det står klart efter, at Toyota tirsdag løftede sløret for en moderne konceptracerbil ved den internationale biludstilling Geneve Motor Show i Schweiz. Konceptracerbilen har fået navnet GR Supra Racing Concept og er første håndfaste bevis på, at Toyota genintroducerer sin ikoniske sportsvogn Supra.

En af de Toyota-modeller, der har vakt størst begejstring gennem tiden, og som gør det stadig flere steder, er sportsvognen Supra. Med en arv tungere end en sportshal fuld af sumobrydere markerer den legendariske Supra sig om noget som indbegrebet af en ægte sportsvogn.

Toyota stoppede produktionen af Supra i 2002 – 24 år efter, at den første model med Supra-navnet så dagens lys. Det var Celica Supra i 1978. Det blev til i alt fire generationer af den berømte sportsvogn, men nu er Toyota klar til at introducere en helt ny og femte generation.

Ved den internationale biludstilling i Geneve i Schweiz hev Toyota tirsdag klædet af en moderne konceptracerbil med navnet GR Supra Racing Concept. Samtidig bekræfter Toyota, at den potente konceptracerbil blot er en forsmag på den ægte gaderacer – genopstandne Supra. Supra nyder stadig godt af sin ikoniske status blandt især sportsvogns aficionadoer her 16 år efter, produktionen stoppede.

Vedvarende popularitet
Dens vedvarende popularitet er i den mellemliggende periode blevet båret af dens succes som populær model i tv-spil som Grand Turismo og som medvirkende i den første udgave af actionfilmserien The Fast and the Furious.

Et af kendetegnene ved Supra har altid været frontmotor og baghjulstræk. Fjerde og hidtil seneste generation, der blev introduceret i 1993, var den mest kraftfulde Toyota nogensinde med sine 326 hestekræfter. Den står også som en af de mest succesfulde i motorsport, da den hele fire gange vandt GT500-klassen i det japanske GT Racing mesterskab – i dag kendt som Super GT serien.

Supras ry steg i takt med dens mange succesfulde optrædener i motorsportsregi, og et sportsvognsikon var for alvor født.

Dramatisk design
Konceptracerbilen GR Supra Racing Concept har et dramatiske design med en gigantisk hækvinge. Den er som kompakt sportscoupé tro mod sin arv og har naturligvis frontmotor og baghjulstræk, som det hører sig til i Supra. Der er brugt rigeligt af avancerede letvægtsmaterialer til opbygningen af den brede front og bagende, sideskørter, sidespejlhuse samt hækvingen.

Motorhjelmen er formet i samme lette materiale og byder desuden på store, synlige luftindtag. Både forrude og sideruder er lavet af plastik. Racerfælgene med Michelin-dæk er fra BBS, mens bremsesystemet benytter Brembo Racing kalibre og skiver. En gedigen sportsudstødning fuldender billedet af en potent racerbil.

GR Supra Racing Concept er bygget af Toyotas motorsportsafdeling TOYOTA GAZOO Racing, der er kendt for sit engagement i både Le Mans serien med hybridracerbiler og i WRC, VM-serien i rally, med en 380 hestekræfters Yaris.

De store 90-tal på dørene er en historisk reference til Supras kodenavn og et klart og tydeligt signal om, at verdenspremieren på denne konceptracerbil bekræfter Supras tilbagevenden. Toyota oplyser, at den endelige udgave af den nye Supra vil blive vist i starten af 2019 med introduktion senere på året.