BMW X2 sDrive20i


Da BMW introducerede deres helt nye model kaldet X2, var det med et såkaldt ”bold move” i ærmet. Designerne havde nemlig forandret noget, som mange vil kalde for samtlige BMW modellers designmæssige udgangspunkt, nemlig nyrerne foran på bilen (grillen formet som to nyrer, red.). Denne detaljer har stort set haft samme udformning i mærkets moderne levetid, så det er noget, der virkelig skal kunne forsvares rent designmæssigt, hvis det skal falde i god jord hos BMW fans. Personligt mener jeg, at det er en lille genialitet – for der pilles godt nok ved designet, men på ingen måde ved bilens identitet. Faktisk gør denne lille detaljer bilen langt mere robust at se på – og det er en af de ting man søger, når man vælger en SUV.

X2 er nemlig en SUV – den indfinder sig i mellemklassen, midt imellem X1 og X3 (sjovt nok, red.) – men alligevel er den helt sin egen. Af konkurrenter kan nævnes Volvo XC40, Jaguar E-Pace og Audi Q3. Mest oplagt er det at sammenligne med Volvoen, da de to biler designmæssigt går i samme retning, hvor E-Pace og Q3 mere holder et klassisk SUV design.
Mest iøjefaldende ved X2 (hvis vi ser bort fra grillen, red.) er C-stolperne. Her har BMW valgt en meget bred profil og samtidig placeret mærket logo lidt midt i. En trend BMW er begyndt at bruge på flere modeller – bl.a. e-drive, V12 osv. Det er med til at give et helt andet look end vi er vant til – og det får automatisk bilen til at skille sig ud fra mængden. I like it!

BMW X2 er en frisk bil at se på – specielt hvis du vælger nogle af de mere ”sprøde farver” som f.eks. gul og blå. Du kan dog også køre et lidt mere konservativt look og vælge den mørkegrå farve, som vores testbil var holdt i. Det giver et mere dæmpet look – men vælger du så samtidig M Sport designpakken, så får du alligevel lidt af det voluminøse eller skal vi heller sige brutale designsprog, som BMW er så gode til. M Sport pakken koster godt 81.000 kroner og indeholder ændret styling, M fælge, sportssæder, M Sport ophæng, sænkning på 10 mm, M læderrat og sort loftsbeklædning. Det lyder umiddelbart af en ordentlig udskrivning, men rent visuelt er det nærmest et must. Og det lækre M-rat er stadig det lækreste på markedet.

Det er ikke blot rattet der er lækkert. Selve kabinen er også holdt i en meget høj kvalitet – ja man føler faktisk ikke, at der er gået på kompromis overhovedet, selvom bilen ikke er i samme prisklasse som f.eks. X3 og X5. Hos konkurrenten fra Volvo ser vi nemlig, at man godt nok har samme design indvendigt, som man har på de større modeller – men selve plastkvaliteten har lige fået et lille nøk nedad. Det synes jeg personligt er synd og unødvendigt – og sådan er det heldigvis ikke på X2.

Pladsmæssigt overrasker X2 faktisk en hel del, da bilen udefra godt kan give følelsen af, at der måske ikke er oceaner af plads ved bagsæderne. For pladsen er ganske glimrende og vil ikke volde problemer for størstedelen af befolkningen.

Vores testbil hed X2 sDrive20i, hvilket betyder, at der er tale om en 2,0 liters Twin turbo benzinmotor med 192 hk. Bilen har en 7-trins automatisk dobbeltkoblings gearkasse og træk på to hjul. Både motor og gearkasse fortjener enormt meget ros og motor i særdeleshed for sit fuldstændig tyste lydniveau. Der er INGEN støj fra motoren, når du kører på lande- eller motorvej. Det er så imponerende, hvad BMW har formået på netop dette område – her kan ingen af konkurrenterne være med. Sådan!

Rent køredynamisk er X2 typisk BMW – også selvom den af naturlige årsager har et højere tyngdepunkt. Det er nemlig ikke noget du mærker i hverdagen – der skal du først presse bilen ud i nogle situationer, som du nok heller ikke vil føle dig særlig godt tilpas i alligevel.

Brændstoføkonomisk lover BMW 18,2 km/l. Vi nåede et gennemsnit på 16,9 km/l over en teststrækning på cirka 700 km – så med lidt mere omhu og sund fornuft, vil du nok kunne komme nærmere de 18,2 km/l end vi var.

BMW X2 fås til priser lige under 430.000 kroner. Vælger du modellen magen til vores, så har den en basispris på 489.214 kroner, hvortil deres skal smides godt og vel 200.000 kroner til ekstraudstyr. Sidstnævnte post er en ordentlig mundfuld, men kan reduceres, hvis du f.eks. dropper M Sport pakken.

Godt nok vandt Volvo XC40 prisen som Årets Bil 2018 – men jeg synes personligt, at BMW X2 vinder den direkte duel – og det gør den på kvaliteten af materialerne i kabinen og på den fuldstændig lydløse motor.

Jeg kan varmt anbefale X2 sDrive20i – også selvom nyrerne vender forkert og ekstraudstyret koster en del. Det er virkelig en fornøjelse af en bil.