Peugeot 508 og 508 SW


En bilklasse der har det svært i øjeblikket, er den store mellemklasse, hvor vi bl.a. finder VW Passat og Ford Mondeo. Her begynder de enkelte producenter nemlig at trække bilerne ud af markedet til fordel for mindre modeller, der så til gengæld er vokset i størrelse – bare se på Avensis, der nu har måtte lade livet og se den voksende Corolla tage over. Eller førnævnte Mondeo, der desværre nok må lade livet til næste år og se den nye Focus tage kunderne. Det efterlader ikke mange alternativer og Passat, Mazda 6 og Opel Insignia er snart de eneste, der skal kæmpe om bl.a. firmabilskunderne i denne klasse.

Men, der er så lige en producent, der er fuldstændig ligeglad med faldende salg og konkurrenter, der må lade livet – og det er Peugeot. Her har man nemlig introduceret en spritny 508’er, der meget gerne skulle tage en stor del af kagen i det nye lineup.

508 har ellers aldrig været en storsællert for Peugeot, men man behøver blot at kigge på designet af den nye bil, for at forstår Peugeots strategi for at kapre kunder i den svære klasse. Jeg træder vist ikke nogle af konkurrenterne over tæerne, hvis jeg skriver, at rent designmæssigt, så blæser 508 dem alle bagud. Sjældent har vi set så aggressivt men samtidig stilfuldt design på en bil i denne klasse – og det gælder både den smarte ”fastback” og den lidt mere praktiske stationcar (som vi har været så heldige at køre lang tid før introduktionen, red.). Alene fronten signalerer fremtid og power – og den smukke profil viser, at her er tale om en sporty bil. Mange designere glemmer tit bagenden og derved får mange biler et rigtig træls (på godt jysk, red.) udseende bagfra. Men sådan er det ikke med Peugeot 508 – tværtimod. Jeg vil påstå, at bilen er formfuldendt i en grad vi sjældent har set på en bil i den prisklasse og størrelse.

Design muligheder
Vælger du Peugeot 508 har du mulighed for lidt forskellige looks, udover farverne, da bilen fås i forskellige udstyrsvarianter, der også har indflydelse på det udvendige design. Selvom det ikke er meget, så er der forskel på den stilfulde Allure og den sporty GT-line. Personligt synes jeg GT-line rammer plet med sin kromramme ved frontgrillen og de sorte spejlhuse. Derudover er mængden af teknik (hvis vi bevæger os indenfor, red.) også betydeligt mere omfattende – men det er prisen selvfølgelig også.

Vil du gå ”hele vejen”, så kan du også vælge 508 GT, som b.la. har den smukke skakternede grill i krom, der lige giver det ekstra touch på det ellers perfekte design.

Diesel, benzin, 163, 180, 225…?
D
er er gode muligheder for at finde en motor, der passer til dine behov, hvis du er blevet lun på Peugeot 508. Vi har testet flere af dem, og hvis vi starter fra bunden, så er den 163 hk diesel et overordentlig godt bud på en motor, der passer perfekt til den handelsrejsende eller personen, der bruger meget tid på lande- og motorvejene. Sammen med den 8-trins EAT gearkasse leverer den en herlig køreoplevelse, fri for dieselrallen og uprovokerede gearskifte. Sammen med et officielt brændstofforbrug på 18,2 km/l (hvilket vi faktisk holdt på 700 km test, red.) gør det motoren yderst attraktiv for en store skare.

Næste trin er den 180 hk benzinmotor i kombination med selvsamme EAT8 gearkasse. Motoren er den samme som i GT’eren, men med færre hestekræfter. Her er tale om en 1,6 liters 16v turbomotor med førnævnte 180 hk og et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm ved 1.650 o/min. Motoren er i mine øjne ekstremt lækker og leverer smidighed i topklasse, samtidig med at den er imponerende støjsvag. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 7,9 sekunder og topfarten er 230 km/t.

Vælger du at gå ”all in” og købe en 508 GT, så får du samme motor som før, blot med 225 hk og et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm ved 1.900 o/min. Topfarten er nu 250 km/t og accelerationen til de 100 km/t er overstået på 7,3 sekunder.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at Peugeot 508 GT-line med 180 hk er det bedste køb blandt de testede modeller. Faktisk føles bilen på mange områder hurtigere end GT’eren, hvilket bl.a. hænger sammen med det maksimale drejningsmoment, der allerede er tilstede ved 1.600 o/min og ikke 1.900 o/min. På trods af at det er en smule mindre, så gør det lavere omdrejningstal bare et eller andet ved accelerationen, som føles ”så godt”! Så spar de 115.000 kroner der er i forskel på de to biler i basispris og køb lidt ekstra fra udstyrslisten – så har du stadig masse af penge til brændstof de næste mange år.

Fastback eller stationcar?
Vi har testet både fastback versionen og den kommende stationcar. Vi har testet dem i hvid, sort og rød, og derved haft rig mulighed for at danne os et indtryk af, hvilken farve der klæder bilen bedst. Personligt er jeg vil med en helt sort stationcar, der er totalt ”blacked out” – den ser grum ud. Vælger du den røde farve, så får du en bil, hvor folk peger og smiler, når du kører forbi. 508 er nemlig en rigtig head turner, der tiltrækker sig en masse opmærksomhed. Vælger du en hvid bil, så får du beviset for, at det er korrekt, at en bil skal se godt ud i hvidt, hvis dens design er formfuldendt – 508 ser nemlig godt ud i hvidt – rigtig godt!

Interiør
Bag rattet i 508 finder du dig med garanti rigtig godt tilpas – hvis du vel og mærker kan vænne dig til det lille rat, som Peugeot jo benytter i deres modeller. Her kigger du henover rattet for at se instrumenterne og ikke igennem det. Personligt kan jeg godt lide den sporty følelse det giver, at sidde med det lille rat – men det er ikke noget, der falder i alles smag. Resten af kabinen er meget futuristisk indrettet og det er tydeligt at det meste er hentet fra 3008’eren. Kvaliteten er udmærket og der er ikke de store ting at pege fingre af. En ting jeg dog ikke er glad for er grafikken i instrumenthuset og mediesystemet – ikke at det ikke ser godt ud eller har et smart og korrekt layout. Det er mere det faktum, at det ikke er i høj nok opløsning, som vi f.eks. kender det fra Mercedes-Benz A-klasse eller den nye BMW 1-serie. Det havde været så gennemført, hvis den detalje havde været på plads også.

Pladsmæssigt er 508 rigtig godt med og bagsædepassagerer vil føle sig glimrende tilpas – også med den lettere hældende fastback design. Bagagerummet rummer 487 liter, hvilket burde være nok for de fleste. Ellers må du vælge stationcarversionen, hvor der er plads til hele 530 liter. Her har du også mulighed for at udnytte den såkaldte ”magic flat” funktion, der giver et helt plant gulv og en lastevolumen på 1.780 liter.

Priser
Peugeot 508 fås fra 299.990 kroner. Her får du en 130 hk diesel og den mindste udstyrsversion kaldet Active. Jeg mener dog, at du skal (hvis du kan, red.) vælge Allure versionen – her passer udstyrsmængden mere til det man må forvente til en sådan bil og det man har brug for i dagligdagen. Vil du gerne køre benzin, så starter priserne ved 399.990 kroner for en 180 hk version med Allure udstyr. Vil du op i GT-line er prisen 429.990 kroner. Vil du gå hele vejen, så er prisen for en GT 544.990 kroner, hvilket også gælder GT med 177 hk dieselmotor.

Konklusion
S
amlet set er jeg utrolig glad for Peugeot 508. Det er en bil, der i den grad skiller sig ud fra mængden – på den gode måde! Til VW Passat, Mazda 6 og Opel Insignia må vi bare sige, at de skal godt nok passe på, for der er en smuk fransk dame, der i den grad har budt op til dans – og til Ford Mondeo kan vi blot sige, at man måske burde genoverveje sin udtræden af markedet og finde et ekstremt design frem, hvis man ikke vil overlade det hele sin markedsandel til franskmændene – for 508 er ikke en bil, der blot kan afskrives og skubbes til side – det er en bil, der i den grad kan afskrive og skubbe konkurrenterne til side.

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg aldrig har haft lyst til at købe en fransk bil. Jeg har aldrig følt den her ”connection”, som jeg helst vil have, når jeg vælger bil – og sådan har jeg det faktisk stadig. Lige med undtagelse af Peugeot 508.