Mercedes-Benz A35 AMG 4Matic


Med forrige udgave af Mercedes A-klasse blev vi introduceret til A45 AMG, en hard core hatchback med vanvittige 380 hk hevet ud af en 2,0 liters 4-cylindret motor. Bilen var umådelig sjov at køre – ikke fordi den var en ørn på snoede vejbaner – men fordi den havde så overdreven megen power og lyd, at du altid forlod bilen med et smil på læben. Derfor har vi også gået og ventet med længsel på en AMG-version af de nye og ekstremt velkørende A-klasse. Mercedes har allerede annonceret en ny og ekstrem A45 med hele 421 hk – men de har også gjort noget andet og i mine øjne rigtig smart – de har introduceret en A35 AMG med 306 hk, firehjulstræk og en pris der sidder lige i skabet. Inden vi senere på året sætter os bag rattet af A45, så tager vi netop A35 under kærlig behandling.

A35 er udstyret med den velkendte 2,0 liters 4-cylindrede motor, hvor effekten som nævnt er 306 hk. Det betyder at den mht. effekt og opsætning går lige i flæsket på biler som VW Golf R og BMW M135i. A35 AMG har et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm, hvilket du i den grad kan mærke i specielt mellemaccelerationerne, hvor bilen opleves som noget helt ekstraordinært – den hamrer afsted, bl.a. takket være den ekstremt velskiftende 7-trins AMG Speedshift gearkasse, der på intet tidspunkt halter efter. Selv om sprinten fra 0-100 km/t er overstået på 4,7 sekunder, så er det virkelig i mellemaccelerationerne, at bilen er i sit es – og i forhold til den forrige A45, så æder den sving på formidabel vis, bl.a. takket være den seneste generation af Mercedes 4Matic firehjulstræk. Lydkulissen er samtidig uovertruffen, men kun når bilen får nogle smæk. Holder du i tomgang og en flok unger ser en AMG og tror de skal være vidner til et tordenvejr af motorlyd, så kan du godt glemme det – bevares, det lyder da fint, men på ingen måde som en vild AMG.

Vi var så heldige at teste A35 i farven Jupiterrød, der var i perfekt match med den sorte kabine med røde syninger. Det ser tæskegodt ud og fortjener i den grad rosende ord – ord vi så kan fortsætte med at øse ned over bilen, når det drejer sig om kvaliteten af interiøret. A-klassen er i den grad bilen, der sætter standarden for interiør i sin klasse – her må alle andre bare træde et skridt tilbage. Og med de store højopløselige skærme og den fede grafik, er det en ren fornøjelse at opleve og betjene bilen. Komforten er samtidig i top og pladsforholdene i den grad godkendt.

Vores testbil havde en basispris på 631.398 kroner, hvilket er yderst acceptabelt. Men, så kommer der lige en række ekstraudstyr, der bl.a. tæller: AMG Track Pace, Smartphone pakke, MBUX AR navigation, Head-up display, Digitale knapper på rattet, Nightpakke, Premium pakke plus, multikontour sæder og 19” AMG fælge. En del af det kan sagtens undværes, som f.eks. head-up display og multikontour sæder. Men du må endelig ikke snyde dig selv om MBUX Augmented Reality navigationen – det er det fedeste navigationssystem på markedet, der ved hjælp af bilens kameraer guider dig rundt med animerede pile i real life billeder – det er så fedt!

Rent brændstoføkonomisk lover Mercedes-Benz 12,7 km/l. Selv om vi kørte lidt friskt i test sammenhæng, kunne vi nå op på 11,0 km/l – så de 12,7 km/l er absolut indenfor rækkevidde.

Samlet set, så er A35 en formidabel bil. Den kombinere alt det praktiske og de smarte detaljer fra den almindelige A-klasse, men masser af power fra den suveræne motor. At der gerne måtte være lidt mere lyd, når bilen ikke fik tæsk samtidig, det er en af de ting du må leve med. Sammenlignet med f.eks. Golf R, så er A35 8.000 kroner billigere i standardtrim, og her er der ingen tvivl om, hvilken bil, der ser bedst ud og giver mest sjov og teknik for pengene. A35 er en suveræn bil i klassen for de hurtige hatchbacks!