Ford Puma ST-Line


I 1997 introducerede Ford en smart 2-dørs sports coupé med navnet Puma. En bil, der på mange måder var forud for sin tid – specielt når det drejede sig om design og køreegenskaber. Puma var rent designmæssigt en del af Fords nye New Edge stil, som året forinden var blevet introduceret med Ford Ka. Den første udgave af Puma kunne fås med en 1,4 liters Zetec motor med 90 hk, der passede ganske fint til den lille coupé, der med sin lave vægt og skarpe undervogn, ikke havde voldsomt brug for spandevis af hestekræfter. Som årene gik, kom der dog flere muskler under hjelmen og Pumaen sluttede sin karriere med en 1,7 liters 16v VCT motor med hele 155 hk. De ekstra hestekræfter høvlede faktisk næste 3 sekunder af 0-100 km/t tiden, der røg ned på 7,9 sekunder.

Tyve år senere hiver Ford igen Puma navnet op af posen. Denne gang er der dog ikke tale om en lille sporty coupé, men derimod en lille sporty crossover SUV.

Puma anno 2020 er i den grad en sporty bil at se på. Ford har formået at skabe en bil, der på en gang ser sporty ud, men som under det frække ydre rummer smarte praktiske og pladsbesparende løsninger. Puma rummer faktisk hele 456 liter i bagagerummet, hvilket må siges at være imponerende. Det samme er MegaBoxen, der er placeret under bunden i bagagerummet. Her er tale om et større rum, der nemt indeholder mudrede gummistøvler eller andet fritidsgrej. Efter endt transport kan indholdet skylles i selve MegaBoxen og vandet lukkes ud af bunden. Og nej, du kan ikke fylde den med isterninger og kolde Pepsi, da den kun er vandafvisende og samtidig ligger helt tæt på bilens elektriske systemer.

Pumaen kunne ved introduktionen fås med to forskellige motorer – begge på 1,0 liter og med 48V mild-hybrid teknologi. Effekten er henholdsvis 125 hk og 155 hk. Jeg testede den 155 hk version, der er et glimrende match til Pumaen, om end jeg synes, den virker grovere end den tilsvarende motor uden hybridteknologien. Ford lover 17,5 km/l, hvilket jeg gerne tror på, da jeg under en uges kørsel nåede et snit på 16,1 km/. Det må siges at være godkendt.

Puma fås også med dobbeltkobling automatgear, men kun til den 125 hk version. Senest er en dieselvariant også kommet til. Her er tale om en 1,5 liters EcoBlue motor med 120 hk og et brændstofforbrug på 21,7 km/.

Du kan vælge imellem to udstyrsvarianter til Ford Puma – Titanium og ST-Line. Derudover kan du tilkøbe udstyrspakken Vignale – der er altså ikke tale om en selvstændig Vignale model, men ekstraudstyr i form af specielle spoilere, LED-forlygter, Windsor-lædersæder, nøglefri adgang og B&O audiosystem.

Det er næsten umuligt ikke at kunne lide Ford Puma, når man ser det sporty design og den yderst behagelig og gennemført kabine. Ford har virkelig oppet sig ved introduktionen af deres seneste modeller og man viser nu tekniske elementer, der virker tidssvarende og nogle endda forud for sin tid. Personligt synes jeg at den 155 hk EcoBoost motor er et godt valg til Pumaen. Men, den virker ikke så smidig, som vi ellers kender EcoBoost motorerne. Jeg tror det hænger sammen med den 48V mild-hybrid-system. Gearskiftet er, som altid, helt i top og den generelle kvalitet på et meget højt niveau. Pladsforholdene er glimrende, om end en ny Kuga giver mere hovedrum – men man må jo ofre sig for at se sporty ud.

Jeg håber virkelig, at Ford vælger at introducere Puma som plug-in-hybrid med samme teknik som Ford Kuga. Det vil virkelig blive en sællert af de helt store. Imens kan vi så glæde os over, at Puma ST snart kommer til landet. Her er tale om en ren ST’er med samme 200 hk motor, som vi kender fra Fiesta ST. Det skal nok blive underholdende.

Prismæssigt starter Puma ved 233.170 kroner for enten den 125 hk benzin eller den 120 hk diesel-variant med Titanium udstyr. Dyreste model er i skrivende stund den 125 hk med automatgear og ST-line udstyr. Her er prisen 271.360 kroner.

Ford har virkelig gode kort på hånden med den nye Puma. En bil der i den grad vil være tiltalende for mange – og så er den bare fræk at se på!