MG ZS EV Luxury


Når de fleste hører navnet MG, falder tankerne straks på små klassiske engelske sportsvogne, der havde deres storhedstid i 50-70’erne. Herefter levede MG et forholdsvis stille liv, hvor største nyhed vel egentlig var MG F fra slutningen af 90’erne. MG led i den grad under den massive konkurrence fra Østen og nok også den manglende evne (og måske også lyst fra de forskellige ejere, herunder BMW) til at forny sig og skabe et brand, hvor forbrugerne ikke straks tænkte på ældre sportsvogne – derfor gik MG Cars også konkurs og virksomheden blev opkøbt at kinesiske SAIC. Dette var i de fleste personers øjne en sørgelig udvikling og enden må et efterhånden legendarisk bilmærke. Men kineserne ville det anderledes og MG fortsatte sit virke på kinesiske hænder, med modeller produceret udelukkende til netop det kinesiske marked. Men, for ikke så længe siden skete der noget. SAIC havde en plan, der skulle få MG tilbage på det europæiske marked – en elektrisk plan!

SAIC har valgt at bruge MG som brand for deres elektrificerede modeller, hvilket indebærer fuldt elektriske og plug-in-hybrid modeller. Første model i Danmark er MG ZS – en mellemstor SUV med en meget aggressiv prissætning.

Bilen
MG ZS er en fuldt elektrisk SUV i samme størrelse som Nissan Qashqai og Skoda Karoq. Den har et forholdsvis konservativt design, med små moderne twist rundt omkring – ja jeg vil faktisk sige, at den er ganske nydelig.

MG ZS fås i to forskellige udstyrsvarianter, Comfort og Luxury – og kigger vi på mængden af udstyr kontra prisen, så vil sidstnævnte helt klart være det oplagte valg. Her får du nemlig bakkamera, blind vinkel assistent og cross traffic alert, el-justerbart førersæde, panorama glastag, Apple CarPlay og Android Auto plus varme i forsæderne til en pris på 240.079 kroner. Comfort-modellen koster 219.999 kroner.

Bag rattet nyder du godt at SUV’ens fordele, med en høj siddeposition og godt overblik. Der er masser af plads både ved for- og bagsæder, hvilket gør bilen idel til familier med brug for ekstra plads til barnesæder eller lange teenageben. Desværre for føreren af bil er det ikke muligt at indstille rattet i længden, hvilket kan være et irritationsmoment for en del.

K
valiteten af materialerne i kabinen er faktisk ganske glimrende for en bil i denne prisklasse – ja jeg vil tro at rigtig mange vil blive positivt overrasket. Desværre kan man godt mærke, at der f.eks. er sparet lidt på infotainmentsystemet i bilen, der ellers ser indbydende ud med en dejlig stor skærm. Systemet er generelt bare for langsomt. Drejeknappen til valg af gear er inspireret af Jaguar og fungerer glimrende.

Motor
Langsom kan man ikke kalde MG ZS, selvom den kun er udstyret med en enkelt elmotor med 136 hk. Det lyder ikke af meget, men bilens størrelse taget i betragtning, så virker den faktisk overordentlig kvik. Du har samtidig mulighed for at justere bilens motorbremse, hvilket er en skøn feature. I kraftigste setting kan du køre ”one pedal drivning” i næsten 95 % af tiden og udnytte den ekstra energi, der genereres fra bremserne.

MG ZS har en forholdsvis begrænset rækkevidde på 263 km. Men, det tal er lidt misvisende, hvis du bruger bilen helt normalt med skiftende former for kørsel. Vi opnåede en rækkevidde der lå meget tæt på de 210 km i gennemsnit – så det er nok det, du skal regne med. Men bor du i forstæderne og skal aflevere børn i skole eller til idræt og alligevel ikke kommer over de 200 km om dagen – så er MG ZS glimrende. 100 km mere havde dog være yderst tilfredsstillende.

MG ZS er forholdsvis begrænset, når det drejer sig om opladning. Det 45 kWh batteri lade op til 80 procent strøm på cirka 40 minutter, hvis du tilslutter den en lynlader. Men, når du lader hjemme, hvor du er begrænset til 3,7 kW, så nærmer vi os 12 timers opladning for et tomt batteri. Det er simpelthen ikke godt nok. Her skal man nok overveje mere moderne alternativer, når MG ZS skal have sit første facelift/opdatering.

Teknik
Du får masser af teknik i MG ZS, hvor bl.a. den adaptive fartpilot imponerer. Faktisk er jeg ret overrasket over, at så velfungerende system sidder i så billig en bil. Nedbremsning når en bil trækker ud foran dig er blød og tilpasset perfekt. Her kunne visse franske og japanske bilmærke lære en del.

Kørsel
Men hvordan er den så at køre i – er det noget billigt skrammel? Nej! MG ZS kører overraskende godt. Selv når du presser den virker bilen dynamisk og yderst velkørende. Men dens force er helt klart, når du sætter dig tilbage og nyder let snoede landeveje med 80 km/t. Her kombineres det sportslige med det komfortable på fornem vis. Godt gået MG! Nu skriver jeg godt nok ”sætter dig tilbage”, hvilket godt kan blive et problem for nogle, da sædehynden virker forholdsvis korte, selv for en som mig og mine 178 cm i højden. Lidt mere lårstøtte havde været perfekt, til nogle elles glimrende sæder.

Samlet set
Når man kigger på en fuldt elektrisk SUV i mellemklassen med masser af udstyr til under 250.000 kroner, så må der givetvis være nogle mangler. Alt andet er umuligt. I MG ZS drejer det sig om rækkevidden, ladetiden og infotainmentsystemet. Men har du brug for pladsen og ved at du ikke kører mere end 200 km dagligt, så er førstnævnte ikke noget problem. Sidstnævnte kan man vænne sig til, selvom det godt kan være et irritationsmoment i en ellers veludstyret bil. Så er der lige det med ladetiden – specielt ved hjemmeladning, som er aktuelt for rigtig mange. Her må MG gerne oppe sig, for så har de en bil, der er ekstremt interessant for rigtig mange danskere – eller skal jeg sige ekstremt interessant for endnu flere danskere.