Renault Zoe


Selv om markedet for el-bil i Danmark er i vækst, er vi rigtig mange der mener, at det går alt for langsomt. Med den hastighed bilproducenterne introducerer nye biler, risikerer Danmark at komme langt bagud, når det drejer sig om at få udskiftet den aldrende bilpark med nye moderne el-biler. En af de producenter, der har været med lige fra starten er Renault. Ikke fordi de har kastet den ene bil efter den anden på markedet – men fordi de har turde forsøge på et tidligt stadie og ikke været bange for følgerne, hvis markedet ikke var klar til at tage imod.

Renault er i dag blandt de førende i Europa, når det drejer sig om el-biler. Det hele er indtil videre bundet op på én personbil, Zoe, og to varebiler, Kangoo Z.E og Master Z.E. Heldigvis er der flere personbiler på vej, bl.a. Twingo Z.E., for det kunne vise sig at være besværligt at holde fast i sin førerposition med kun én enkelt bil. Vi tager dog lige et ekstra kig på Zoe anno 2020, hvor der er sket en hel del, både med kvalitet og rækkevidde.

Zoe
Den seneste udgave af Zoe er udstyret med et 52 kWh batteri, der giver mulighed for hele 393 km i rækkevidde. Denne rækkevidde er baseret på WLTP standarden, hvor man med en blandt cyklus på 57 % bykørsel, 25 % forstadskørsel og 18 % kørsel på lande- og motorvej, forsøger at give et retvisende billede af bilens formåen. Kigger man på tallene, ses det da også tydeligt, at man skal foretage en hel del bykørsel, hvis rækkevidden skal nås – og det er præcis det Zoe er skabt til, bykørsel med små afstikkere på lande- og motorvej. Under vores testkørsel nående vi cirka 330 km på en opladning – et tal der godt kan dale, når vi kommer lidt længere hen på året, hvor temperaturen falder. Men skal du primært bruge Zoe efter ovennævnte cyklus, så får du ingen problemer med rækkevidden på noget tidspunkt – og har du mod på de lidt længere ture, så kan turen til Sydfrankrig godt gennemføres med nøje planlagte ladestop undervejs.

I byen er Zoe en ren fryd. Den er kvik i accelerationen og nem og præcis i styretøjet. Samtidig udstråler bilen den her ”urban feel”, med sit futuristiske design. Så Zoe og byen passer rigtig godt sammen. Bag rattet vil du opleve en kabinen af høj kvalitet og med et meget stilet interiør. Noget Renault i den grad har formået at gøre godt de seneste år, hvor kvaliteten af netop kabinerne i deres biler er højnet voldsomt. Samtidig er Zoe’s kabine lavet af 100 % genbrugsmaterialer, hvilket har en stor signalværdi og en endnu større indflydelse på miljøet.

Pladsmæssigt er der heller ikke meget at sætte på Zoe, når du tager bilens formål og klasse i betragtning. Den er yderst rummelig og fem personer kan sagtens lade sig fragte rundt i byen. Der er samtidig plads til hele 338 liter i bagagerummet, hvilket må siges at være godkendt. Har du brug for endnu mere plads, så er det bare ned med bagsæderne, hvorefter Zoe har plads til 1.225 liter bagage.

Udover at være miljøvenlig og rummelig er Zoe også ganske High Tech. Kabinen domineres af en 9,3” touch skærm, hvorfra du kan styre bilens funktioner og navigationssystem. Sidstnævnte fungerer udmærket – men jeg synes stadig, at opløsningen og grafikken er for dårlig. Den virker grumset i forhold til andre systemer. Det måtte Renault gerne gøre noget ved.

Navigationssystemet er forbundet direkte med TomTom-services. Systemet fungerer super godt og giver dig adgang til masser af informationer i realtid. Det kunne f.eks. være trafiktæthed og ladestationers position etc.

R
enault har desuden udviklet appen MY Renault, hvor du har mulighed for at koble dig på din Zoe og se dens ladestand, programmere airconditionanlægget eller planlægge din rute i navigationssystemet. Super nemt og godt lavet!

Samlet set
Renault Zoe er en yderst gennemført el-bil, der i den grad henvender sig til både den unge hippe forbruger eller den ældre generation – den er en slags ”alle mands el-bil”. Den er futuristisk og lækker, men ikke så det kammer over og skræmmer folk. Den er bygget så miljøbevidst, som det er muligt, og den har en rækkevidde og specielt rummelighed, der er yderst acceptabel. Samtidig starter priserne ved 219.000,- for basisudgaven og slutter ved 257.900,- for topmodellen. En yderst fair pris for en rigtig fin bil.