MG ZS EV Luxury


I Europa har vi de sidste mere end 50 år været vant til at se de samme bilmærker køre rundt på vejene. Men, med introduktionen af elbilerne, begyndte gadebilledet pludselig at ændre sig. Det startede egentlig med amerikanske Tesla, men så skal jeg ellers love for, at kineserne gjorde deres indtog. I dag vælter det ind med nye kinesiske mærker – fælles for de fleste er, at deres navne på ingen måde er noget vi kender fra tidligere – Xpeng, Nio, Aiways, Maxus etc. Men, der er dog et kinesisk mærke, som vækker en smule minder og det er selvfølgelig MG. Ja, MG er i dag på kinesiske hænder, hvilket må siges at være en god ting. Det klassiske engelske bilmærke blev grundlagt i 1924 og fik stor succes med sine små sportsvogne. Men MG havde det svært efter sin storhedstid i 50’erne og 60’erne og måtte senere begæres konkurs, selv om store virksomheder som BMW, British Leyland og British Aerospace havde forsøgt sig med ejerskab. Efter konkursen blev MG opkøbt af kinesiske SAIC, og virksomheden har siden 2006 har været kendt under navnet MG Motor. SAIC er på ingen måde en ukendt spiller indenfor bilproduktion og er pt rangeret som den 7. største bilproducent i verden. Derfor var der også ekstra høje forventninger til relanceringen af MG i Europa og naturligvis Danmark. Og takket være en massiv indsats fra den danske importør Nellemann og strategisk kloge placeringer af MG Brand Stores er det lykkedes at få imponerende mange MG’er ud på de danske veje allerede. Vi tager et kig på elbilen MG ZS EV, der allerede nu har fået sin første opdatering.

MG ZS EV
MG producerer både plug-in-hybrid og regulære elbiler. Den mellemstore SUV MG ZS fås i begge varianter og specielt elbilen fortjener et ekstra kig efter dens seneste face lift. Folk der kender MG vil med det samme bide mærke i den nye frontgrill, der i den grad giver bilen et mere moderne look end tidligere. Som du kan se på billederne, så er der fra flere vinkler åbenlyse ligheder med Tesla Model X – en detalje der bl.a. hænger sammen med ønsket om lav vindmodstand. I den nye front har MG samtidig valgt at placere ladestikket. Det gør det noget nemmere at køre til en ladestander, hvor du her slipper for at bakke og mingelere bilen på plads, så kablet lige kan nå.

Udover de nye udvendige detaljer, er der også sket ting og sager indvendigt. Første generation af ZS EV havde en super fin kvalitet i kabinen – men her er man også hoppet et trin op i den seneste generation. Specielt samlingerne fortjener ros – her er tale om et meget højt niveau og nogle rigtig gode materialer - noget visse tyske producenter kunne lære en del af på elbilfronten.

Kabinen
Komforten er i højsædet i MG ZS EV – det er meget tydeligt, når du sætter dig i de glimrende sæder. En bedre mulighed for at justere dem i højden ville dog være et stort plus, da du sidder meget højt. I kabinen finder du også et nyt mediesystem med 10,1” skærm, hvor man har prioriteret en hurtigere processor i forhold til forrige generation. Det betyder, at systemet er meget hurtigere end tidligere - her skal MG have ros for at lytte til journalister og forbrugere. En enormt irriterende detalje er dog den indbyggede assistent, der er meget ivrig efter at fortælle dig om vejret, dato etc. hver gang du starter bilen. Det er ikke nødvendigt.

Ved bagsæderne finder du rigelig med plads og de fleste vil finde sig rigtig godt tilrette på længere ture.

Udstyr
Vælger du MG ZS EV Luxury, som vores testbil hedder, kommer du ikke til at mangle udstyr. Klimaanlæg, sædevarme, kunstlæder, panorama soltag, adaptiv fartpilot og Apple Carplay/Android Auto er blot en del af den enorme udstyrspakke. Endnu mere interessant er dog listen over sikkerhedsudstyr, der bl.a. tæller vognbaneassistent, nødbremse, hastighedsassistent, bremseassistent, blindvinkel registrering, vejskiltegenkendelse og køassistent. Ja, listen er faktisk en del længere. Kort sagt så mangler du absolut ikke noget på den front, hvis du køber en ZS EV.

Motor og batteri
Der hvor den forrige generation af MG ZS EV fik lidt høvl var på rækkevidden. Det har man forbedret i den nyeste version, bl.a. ved at øge energitæthedsvolumen og energitæthedsvægten. Batteriet er på 69,9 kWh og MG lover en rækkevidde på op til 440 km (WLTP, red.). Vi testede bilen under lidt vanskelige batteriforhold, hvilket betyder minusgrader. Her daler rækkevidden betydeligt og ender i omegnen af 290 km. Jo varmere det bliver des længere rækkevidde. Et problem der kan afhjælpes ved at tilbyde bilerne med varmepumpe.

MG ZS EV kan oplade med op til 90 kW. Det er ikke superhurtigt og faktisk allerede lidt under standard, hvis du benytter dig af hurtigladere. Men det er nok til at lade op til 80 % på cirka 40 minutter. Her vil det være tilrådeligt for MG at se nærmere på mulighederne for i hvert fald at ramme de 150 kW ved næste opdatering.

Med den 69,9 kWh store batteripakke og en enkelt motor med 156 hk på forakslen, kan MG ZS EV runde de 100 km/t på 8,6 sekunder og nå en topfart på 175 km/t. Selvom det på ingen måde gør den til et lyn, så føles den ganske kvik og endnu vigtigere yderst komfortabel i sin acceleration.

Du kan udstyre din ZS EV med anhængertræk, hvor du må have 500 kg på krogen.

Samlet set
MG ZS EV er et godt bekendtskab. Du vil med garanti føle dig godt tilpas i kabinen og nyde godt af pladsforholdene. Samtidig er samlekvaliteten virkelig høj og kvaliteten af de fleste af materialerne ligeså. Multimediesystemet fungerer udmærket og mængden af sikkerhedsudstyr er imponerende. Når du så hører, at priserne starter ved 279.999 kroner for basisversionen Comfort og 309.999 kroner for Luxury, kan du nok ikke undgå at trække lidt på smilebåndet. Kan du samtidig klare dig med det 69,9 kWh store batteri, så er du faktisk ret godt kørende.

MG har flere elbiler på det danske markedet. ZS EV har en storebror i form af MG Marvel R og så sandelig også den første reelle elektriske stationcar på markedet nemlig MG 5 Electric. Senere på året kommer en helt ny model, som indtil videre er ret hemmelig. Det bliver dog utroligt spændende at følge med i, for MG har fat i noget af det rigtige.