Renault Master på brint


HYVIA løfter sløret for den første prototype af sit unikke brintsystem på Renault Master. Senere følger en større varevogn og en minibus med samme system.

Taler man personbilstransport er det elbilerne, der er fremtiden. Men taler vi varevogne og lastbiler, er teknologien brint. Netop derfor har Renault tidligere på året sammen Plug Power dannet virksomheden HYVIA, der leverer løsninger til brint-og brændselscelleteknologi.  

HYVIA er baseret i Frankrig og tilbyder et fuldt service økosystem af varevogne, brændselsceller, brinttankstationer og leverancer af CO2 fri brint. Virksomheden omfatter også flådefinansiering og flådevedligeholdelse.

Den nye Renault Master Master Van H2-TECH er en stor transportbil til forsendelse af varer og pakker med en lastvolumen på 12m3. Rækkevidden er sat til op til 500 km, og en fuld tankning tager blot fem minutter. 

Master Van H2-TECH er udstyret med en 30 kW brændselscelle, et 33kWh batteri og fire 1,5 kg brinttanke. Master Van er naturligvis fremstillet i Frankrig på Batilly fabrikken.

"Jeg er stolt af at vise vores første prototyper frem. HYVIA tilbyder brintmobilitet, der er tilpasset vores kunders behov og overvinder teknologiens udfordringer. HYVIA vil være i stand til at levere komplette økosystemer til flådeejere, der stræber efter kulstoffrie løsninger. HYVIA er en virksomhed i hurtig bevægelse, der kombinerer styrker og ekspertise fra to ledere på området: Renault Group & Plug-Power" siger David Holderbach, administrerende direktør HYVIA.

Den nye Master Van er er udviklet til behovene hos iværksættere, flådeejere og lokale aktører. Teknologien giver særlig mening til brug i lette lastbiler, da den giver mulighed for et udvidet kørselsområde, mens køretøjet kan bruges intensivt til transport af store belastningsmængder.

Brintstationen
HYVIAS brint prototype tankstation giver mulighed for hurtig tankning. Processen tager cirka 5 minutter, hvilket er i overensstemmelse med normal tankning. Stationen fås med 350 eller 700 bars tryk. Tankstationen er desuden nem at betjene og brinten produceres enten på stedet gennem vandelektrolyse eller ved bulk-leverancer i gasflasker. Systemet lagrer den komprimerede brint, før den om nødvendigt fyldes over til køretøjet.

Sikkerhed er kernen i systemet, og systemet er designet omkring strenge standarder og regler.

Tankstationen kan købes til virksomheden eller lejes. HYVIA's tankstation, der fungerer som et demonstrationsanlæg, bliver installeret i Frankrig på Flins fabrikken i slutningen af dette år.

Prototyperne giver et første glimt af HYVIA's omfattende brintdriftssystem. HYVIA tilbyder grøn brintproduktion (elektrolyse) samt en sikker og praktisk distributionsløsning. Teknologien vil blive tilbudt i en række lette transportkøretøjer udstyret med brændselsceller. For eksempel stilles teknologien til rådighed i varevogne, chassis til karrosseri og bybusser. 
Den næste prototype, der præsenteres, er en Master Chassis Cab H2-TECH. En stor varevogn med endnu mere lastplads (19m3)) og en rækkevidde på 250 km, samt en Master Citybus H2-TECH med plads til op til 15 passagerer og en rækkevidde på 300 km.

Om HYVIA
"HY" står for brint på engelsk (Hydrogen, red.), "VIA" for vej: HYVIA baner en ny vej frem for kulstoffri mobilitet. Virksomheden blev oprettet i 2021 og er lige så ejet af Renault Group og Plug-Power, en etableret aktør inden for leveringsklare løsninger til brint-og brændselscelleteknologi. Virksomheden er baseret i Frankrig og tilbyder et fuldt service   økosystem af varevogne, brændselsceller, brinttankstationer og leverancer af kulstoffri brint. Virksomheden omfatter også flådefinansiering og flådevedligeholdelse.